Meny
08.08.2005

GeaTech nå med el-motorer i rustfritt stål

GeaTech Norge AS introduserer nå en rekke el-motorer i rustfritt stål for det norske markedet.
Introduksjonen har bakgrunn i de stadig stigende kravene til maskiner og apparater som benyttes bl.a. i matvareindustrien. "De senere årene har vi merket en stigende etterspørsel etter el-motorer med spesielt motstandsdyktige og rengjøringsvennlige overflater. Med de nye, rustfrie motorene henvender vi oss såvel til maskinbyggere som til ettermarkedet innenfor bl.a. matvare- og medisinalindustrien”, uttaler Tor Tørjesen fra GeaTech Norge AS.
  
Som et alternativ til de tradisjonelle løsningene tilbyr GeaTech Norge AS nå el-motorer i en utførelse der alle utvendige overflater er i rustfritt stål. Motorene leveres som standard i størrelsene IEC 63 til IEC 100 og dekker derved effektstørrelsene 0,18 kW til 3 kW i 2- og 4-polet utførelse.

Motorer med 6-poler leveres opp til 1,5 kW. På forespørsel leveres også 2- og 4-polede motorer opp til 7,5 kW (IEC 132). Alle motorene vil være i beskyttelsesklasse IP66. Det opplyses fra produsenten at de har glatte, rengjøringsvennlige og polerte overflater.

Som en ekstra fordel leveres motorene i effektstørrelsene 0,18 til 0,75 kW uten egenventilasjon. I tillegg skal motorene visstnok være svært støysvake. Siden den nye, rustfrie motorserien ”premium stainless” følger IEC normen, skal det være problemfritt å skifte ut motorer på eksisterende maskiner f.eks. i forbindelse med havari eller vedlikehold.

Motorene passer til de standard flensene og -fundamenter som benyttes for en tradisjonell normmotor. ”De forskjellige motorprodusenters traditionelle overflatebehandlinger har ikke alltid levd opp til de skjerpede kravene. Det har derfor vært nødvendig å gi motorene spesiell korrosjonsbeskyttende lakkeringer og få dem godkjent av myndighetene.

I andre tilfeller har det vært nødvendig for maskinprodusenter eller sluttbrukere å bygge inn eller skjerme el-motorene med rustfrie deksler. Sistnevnte løsninger kan være svært kostnadskrevende, man må jo ta hensyn til både motorens kjøling og maskinens design,” opplyser Tor Tørjesen. (www.geatech.no)
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no