92 % av alvorlige kjøretøyfeil håndteres innen fire timer
Digitaliseringens inntog i transportbransjen skaper kontinuerlig bedre forutsetninger for flåteeiere til å forbedre sine totale eierkostnad og øke sikkerheten for sjåførene. Nye tall fra IVECO viser at en digital plattform gjør det mulig å håndtere 92 prosent av alle kritiske kjøretøyfeil for IVECO i Norden innen fire timer.
Det mest lønnsomme for flåteeiere og transportfirmaer
er å unngå uplanlagte stopp. Hver dag og hver beslutning handler derfor om å
optimalisere kjøretøyets oppetid og sørge for at bilen forblir i bevegelse. I
en stadig mer digitalisert transportbransje er det nå flere verktøy som kan brukes
for å hjelpe kjøretøysflåten med å effektivisere driften, øke produktiviteten
og gi sjåførene bedre forutsetninger for å kjøre tryggere. Nå rapporterer IVECO
nye tall som viser at deres digitale plattform IVECO ON kan hjelpe kundene med
å unngå kostbare stopp og unødvendige risikoer.
- Målet vårt er å maksimere driftstiden for kundene
våre, samtidig som vi forebygger skader og alvorlige feil. Våre data viser at
vi ved hjelp av IVECO ON har kunnet håndtere og rette opp 92 prosent av alle
kritiske kjøretøyfeil, samt omtrent 94 prosent av alle ikke-kritiske feil i
Norden. Dessuten ser vi at omtrent 90 prosent av disse tilfellene kun har tatt
24 timer før vi har løst problemet eller fått bilen på verkstedet, forteller
Nico Jørgensen, TCO Manager hos IVECO.
Både store og små feil
Utover å tilby sanntidsanalyse kan IVECO ON også
hjelpe når ting går galt, noe de nye tallene underbygger som en tjeneste som
både brukes og fungerer.
- Vårt sentrale kontrollsenter er en del av vår
tilknytningsavtale. Kontrollsenteret er plassert i italienske Torino, og der
sitter de og overvåker alle kjøretøy som er koblet til vårt IVECO ON-system
døgnet rundt. Hvis det oppstår en feil med et kjøretøy, går det en alarm i
rommet. Deretter går personalet i gang med å undersøke hva feilen er og hvordan
de kan hjelpe. De gir også forhandleren på kundens hjemmemarked en varsling,
slik at vi ved den lokale tekniske støtten kan se om noen av våre kjøretøy rapporterer
feil, sier Henrik Vangsfeldt, Customer & Product Support Manager hos IVECO,
og fortsetter:
- Ved alvorlige feil kan kontrollsenteret kontakte
kunden direkte og gi informasjon om hva kjøretøyet trenger, for eksempel om
kjøretøyet trenger et verkstedbesøk umiddelbart. Vi har også aktivert
geofencing på alle kjøretøy, slik at vi kan se hvor de befinner seg. Dermed kan
kontrollsenteret ta kontakt med verkstedet før de snakker med kunden, for å
undersøke om de har tilgjengelige reservedeler og tider, og deretter informere
kunden direkte.
Henrik Vangsfeldt avslutter:
- Ved mindre alvorlige feil eller når det er tid for
service, kan vi informere kunden og hjelpe til med å planlegge et verkstedbesøk
på et senere tidspunkt. Vi kan også hjelpe til med å finne verksteder utenfor
kundens hjemmemarked. Alt dette gjelder enten du har en stor vognpark eller
bare ett kjøretøy. Det eneste som kreves, er at du aktiverer IVECO ON.
Tryggere kjøring og mer penger i lommeboken
Noe IVECO gjerne fremhever er det som kalles "Predictive
Driving". Teknologien brukes til å forutsi førerens kjøremønster basert på
ulike faktorer, som trafikk, tid på dagen og tidligere kjørehistorikk. En del
av teknologien innebærer også bruk av hjelpemidler og analyseverktøy som blant
annet IVECO ON.
- For en flåteeier kan Predictive Driving-teknologien
ha flere fordeler. Ved å forutse førerens kjøremønster kan man redusere
drivstofforbruket og vedlikeholdskostnadene ved å unngå unødvendig slitasje på
kjøretøyet. Det kan også bidra til å redusere risikoen for ulykker, siden
føreren er mer oppmerksom på kjøringen sin. Med IVECO ON hjelper vi også kunden
med å effektivisere verkstedsprosessen og samtidig få mest mulig ut av
verkstedsbesøket. På denne måten sparer kunden penger og forlenger kjøretøyets
levetid, avslutter Henrik Vangsfeldt.