
Widerøe Zero, med støtte fra forskningsrådet, skal finne driftskonsepter for fremtidens elfly
Prosjektet skal hovedsakelig utforske mulige driftskonsepter for både et ni-seters elfly og et helikopterfly (eVTOL). I den forbindelse har Widerøe Zero inngått samarbeid med Widerøe Ground Handling og Widerøe Technical services for å undersøke alle dimensjoner rundt drift og håndtering av batteridrevne luftfartøy. Prosjektet har oppstart før sommeren og vil vare frem til sommeren 2026.

Før
helgen ble det kjent at Widerøe Zeros Pilot T prosjekt vil tildeles
forskningsmidler. Pilot-T er et samarbeid mellom Forskningsrådet og
Innovasjon Norge, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Pilot-T-utlysningen
er en del av regjeringens innovasjonssatsing fremlagt i nasjonal
transportplan med formål å få nye, smarte mobilitetsløsninger raskere
i bruk.
- Støtten fra Forskningsrådet viser at
pionerarbeidet vi gjør innen grønn luftfart anses som viktig for Norge.
Bidraget er avgjørende for å holde Widerøe Zero i tet, og for å realisere
Widerøekonsernets ambisjon om å bli blant de første i verden med neste
generasjons fly, sier Andreas Kollbye Aks, administrerende direktør i Widerøe
Zero.