
Vintertest 2023: Det er det lille 12-voltsbatteriet som skaper trøbbel
─Det lille batteriet i elbilene skapte utfordringer, men ikke hovedbatteriet, sier testansvarlig Ståle Frydenlund etter å ha testet fem elbiler kjølt ned til 40 minusgrader. Konklusjonen er at elbiler greier seg fint i sprengkulde.

Under
årets vintertest ble 2200 km tilbakelagt i vekslende vintervær fra Tromsø til
Mounio i Nord-Finland, og hjem igjen via Kiruna, Narvik, Mo i Rana og Namsos
til Oslo. Temperaturen langs veien gikk
aldri lenger ned enn til -15, og som forventet skapte det aldri problemer for
bilene. Derfor ble årets testbiler plassert i ekstrem kulde over natta for å
se hvor raskt de ble varme og klare til kjøring igjen. ─ Selv om 40 minus ikke er
hverdagskost, kan det bli så kaldt enkelte vinterdager - på steder som
Tynset, Folldal, Kautokeino og Røros. Skikkelig kulde er også grunnen noen
oppgir som forklaring på at de ikke tør å kjøpe seg elbil. På forhånd hadde testlederen en
teori om at det lille 12V-batteriet kunne skape problemer i denne ekstreme
øvelsen.Det viste seg å stemme, men noen greide seg mye bedre enn andre. Renault Megane E-Tech
og BMW iX1 leverte klart best ─ Både Renault Megane E-Tech og
BMW iX1 maktet å våkne, få frontrutene isfrie, fikse akseptabel kupévarme og
deretter kjøre ut av kuldekamrene, forklarer Ståle Frydenlund. Oppvarmingen ble gjennomført i
løpet av 15 minutter mens kupétemperaturen ble avlest. Mye tyder på at det lille batteriet i Renaulten fikk vedlikeholdslading fra hovedbatteriet i løpet av natta, mens øvrige ikke fikk det. De neste to plassene
går til Kia Niro EV og Nissan Ariya Likevel mener han Niro EV trekker
det lengste strået, også fordi senere undersøkelser viste at den hadde hatt
noe lavere temperatur i kuldekammeret enn de andre. Lurt å sjekke
størrelsen på 12V-batteriet ─ Det er 12V-batteriet som skaper
trøbbel. For elbilister er det lurt å sjekke kapasiteten, slik at du har litt
å gå på når det er skikkelig kaldt. MG4 hadde det minste 12V-batteriet i
denne testen, med 45 amperetimer (Ah), mens Kia Niro og BMW iX1 i
utgangspunktet hadde mest (60Ah). Det kan utgjøre en viktig forskjell
vinterstid. Testansvarlig Frydenlund
understreker at forutsetningene for testen var ekstreme, både ved at det var
så kaldt og at bilene skulle varmes kjapt opp i tillegg til å bruke
setevarme. ─ Det er større sjanse for å få start på en elbil enn en fossilbil, når det er så kaldt som i denne testen, sier Ståle Frydenlund. Elbilenes 12V-batterier trenger ikke levere til gløding og startmotor som skal trekke i gang en dieselmotor. ─ Men det er likevel grunn til å vedlikeholdslade 12V-batteriet i elbilen dersom du kjører hyppige og korte turer i svært kaldt vær, avslutter Frydenlund. |