
Toppfart avgjør om elsparkesykkelen kan forsikres
Fra 1. januar krever myndighetene at alle private elsparkesykler skal ha ansvarsforsikring for motorvogn. Bare elsparkesykler som har maksimal fart 20 km/t lar seg forsikre.

Allerede
i sommer ble elsparkesykler omklassifisert til liten elektrisk motorvogn av
samferdelsmyndighetene. Fra nyttår må også alle privateide elsparkesykler,
ståbrett og lignende ha lovpålagt ansvarsforsikring for motorvogn, på lik
linje med biler, busser og traktorer. Det har Samferdselsdepartementet
bestemt. Elsparkesykler som ikke oppfyller
de tekniske kravene, blant annet om maksfart på 20 km/t, er verken lov å
bruke eller forsikre. De må dermed parkeres for godt. Krav om
hastighetssperre – Alle elsparkesykler må ha
hastighetssperre, slik at den ikke kan kjøre over tillatt hastighet med
motorkraft. Sperren skal i utgangspunktet være der fra produsent, sier
kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If – Jeg kjenner til at på en
del elsparkesykler er det mulig å få gjort fysiske endringer hos forhandler
eller produsent etter kjøp for å møte kravet. Men det gjelder slettes ikke
alle, sier Clementz. Dette dekker
forsikringen Lovpliktig ansvarsforsikring for
motorvogn dekker skade som elsparkesykkelen gjør på personer, også på deg som
fører. Den dekker også skader på ting, for eksempel andres kjøretøy,
bygninger og gjenstander. Uten lovpålagt ansvarsforsikring
på elsparkesykkelen? Politiet kan ilegge deg en straffereaksjon. Du må betale
erstatningen fra egen lomme dersom kjøretøyet ditt ikke er forsikret og har
gjort skade. Ved store, omfattende skader og personskader, for eksempel en
alvorlig hodeskade, kan du ble skyldig et tosifret millionbeløp. Skulle du
selv bli skadet som fører av et uforsikret kjøretøy, får du ingen erstatning
ved skade. 1. september ble det innført krav
om ansvarsforsikring på alle elsparkesykler for utleie. If har avtale for
denne dekningen.med nesten alle de ledende utleieselskapene her i landet. -- Nyttige faktaressurser
|