Meny
18.04.2023

Sealed Air - spesialist i matemballasje - tar digital emballasje ett skritt videre med prismiq

Konkurranse preger dagens matvareleverandører, og utseendet, funksjonen og følelsen til en emballasje kan utgjøre hele forskjellen når det gjelder hvilken vare kunden går for. Med en ny portefølje som kalles prismiq har Sealed Air lagd en pakkeløsning som samler designtjenester, digitalprinting og «smart packaging» for å forandre en traust passiv emballasje til en personalisert kundeopplevelse som også kan gi inngang til interaksjon mellom forbrukere og merkevareeierne.

Foto: Pressebilde

Sealed Air – spesialist i matvareemballasje – mener at noe som kan være med på å tilføre merverdi til produktet er å forbedre forbrukeropplevelsen. De satser på at å endre tradisjonelt passive produkter til erfaringsbaserte og interaktive berøringspunkter som tilpasses kundens engasjement og tilbyr dem fordeler gjennom hele forsyningskjeden er veien å gå.

Det er for eksempel smarttelefoner med innebygd skanning og nettilgang som hjelper merkevarer med å tilby løsninger som går langt utover innpakningen. Gjennom digital emballasje, også kjent som smart emballasje, kan varemerkene nå koble fysiske produkter til digitale enheter for å kommunisere med forbrukere direkte på enhetene deres.

Digital emballasje tilbyr en måte å forbedre kommunikasjonen av merkevarenes meldinger på, i tillegg til å tilby økt sporbarhet gjennom trykte koder som QR eller vannmerker som gir mulighet for 1:1 sporbarhet og samsvar mellom enkeltprodukter og sluttforbruker. Disse digitale engasjementene lar ikke bare merkevaren kommunisere med forbrukere, men lar også forbrukere kommunisere med merkevaren, og baner vei for verdifull toveiskommunikasjon.

Videre tillater digitale tilkoblinger en bedre forståelse av forbrukeratferd samtidig som de gir detaljerte analyser på hvert engasjement. Forskning fra Digimarc viser at 70 % av forbrukerkontaktene gjennom digital emballasje gir førstehåndsdata, og hjelper merkevarer å forstå hva kundene deres ønsker og hvordan de kan påvirke kjøpsreisen.

Med andre ord lar digital emballasje bedrifter samle verdifull informasjon direkte fra forbrukere på en måte de aldri har vært i stand til før.

For dette formål har Sealed Air lansert «prismiq», som er en portefølje av løsninger for designtjenester, digitalprinting og tilkoblet emballasje, for å låse opp ny verdi for matforsyningskjeden.

Design, skriv ut og koble opp.

Prismiq er designet som en one-stop shop for merkevareeiere som ikke bare ønsker å ha et lett tilgjengelig datasett for kundene sine, men som også lar dem effektivisere og koble sammen all produktinformasjon på ett sted, samt designe emballasjen.

– Designtjenester: å frigjøre kraften til flott kreativ design, inkludert prototyping som lar merkeeiere utforske en rekke ideer for å markedsføre produktet deres.

– Digitalprinting: for å muliggjøre personalisering ned til minste detalj, fra fleksibiliteten til enkle oppdateringer og flere design per kjøring til å skrive ut en personlig melding på hver emballasje.

– Smart Packaging: å legge til en ny dimensjon til forbrukerengasjement og åpenhet i forsyningskjeden, som vil bidra til operasjonell effektivitet og mer.

– Prismiq-porteføljen av tjenester er mer enn bare en annen måte å kommunisere på pakken, og det er der de fleste merkeeiere starter, sier Alessandra Secchi, direktør for design og smart emballasje for EMEA hos Sealed Air.

– En av forskjellene mellom hva folk tror smart emballasje er i dag – altså en QR-kode som knytter brukeren til en nettside – er digitaliseringen av produktet. Det handler om å gjøre alt som ble produsert på et gitt tidspunkt unikt ved å skape sin digitale identitet også kjent som den digitale tvillingen, sier Secchi.

Fremtiden for emballasje er smart og bærekraftig

Digital emballasje kan også bidra til bærekraftsmålene til matprodusentene. Ved å la unik informasjon printes direkte på hver emballasje, eliminerer digitalprinting behovet for å skrive ut og påføre en separat etikett, noe som er til hinder for resirkulerbarheten. Det gir forbrukerne muligheten til å dykke dypere inn i merkevarens bærekrafthistorie gjennom informasjonen de mottar ved å skanne emballasjen. Det lar også merkevarer gi en rekke informasjon som er enkel å lese og få tilgang til. Digitale medier lar merkevarer fortelle hele bærekrafthistorien med bilder og videoer, ikke bare tekst på en pakke.

Til syvende og sist er fordelene med digital emballasje mange, fra å forbedre produksjonsprosessene, redusere etterarbeid og optimalisere arbeidskraft, skape en mer personlig forbindelse med forbrukerne og gi en kvalitetsopplevelse som får dem til å komme tilbake.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no