Så du tror du kan oppdage svindel?
Svindlere står i kø for å lokke deg med gavekort, eksklusive tilbud og falske butikker på nett. Men er vi så godt forberedt mot svindel som vi tror?
Bente Iren Josefsen, Country Manager Norge i Visa.
Har du noen gang mottatt et tilbud på
e-post du synes er for bra? Hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant,
er det sannsynligvis det.
Parallelt med veksten i netthandel blir
svindelmetodene stadig mer sofistikerte. Visas Fraud Report for 2022 viser at
nesten halvparten av respondentene i den globale undersøkelsen er sikre på at
de kan identifisere et svindelforsøk. Samtidig svarer nesten 3 av 4 at de går
fem på av ord eller uttrykk i e-poster og tekstmeldinger fra svindlere.
Mens mange forbrukere føler seg trygge
på sin egen forsiktighet, svarer 90 % av respondentene at de er bekymret for at
venner eller familiemedlemmer kan bli offer for svindel. De største
svindelfellene er vanligvis gratis giveaways, muligheten til å vinne noe,
eksklusive avtaler eller tilbud der mottaker må handle raskt.
Mer enn 4 av 5 sjekker kun de mest
åpenbare detaljene for å bedømme troverdigheten til tilbudene de får. detaljer
som svindlere lett kan forfalske som et firmas navn eller logo, et ordrenummer
eller personalisering i form av en hilsen. Kun 60 % svarer at de sjekker at
e-posten er sendt fra et gyldig adressedomene, og færre enn halvparten ser
etter korrekt stavemåte.
Mens 87 % av respondentene antar at
eldre sannsynlige ofre for nettsvindel, tyder dataene på det motsatte. 8 av 10
Millennials (80 %) og Gen Z (81 %) er mer sannsynlig til å handle på et
svindelforsøk, mens bare halvparten av Boomers (50 %) har samme reaksjon.
Selv om svindlere blir stadig mer
kreative og sofistikerte i sine forsøk, har forbrukerne fortsatt sterke
kjøpsbeskyttelser og forbrukerrettigheter. Men det krever at man handler
ansvarlig på nett.
Du kan føle deg trygg når du handler
med Visa, fordi vi vet at betalingsteknologien vår bidrar til å beskytte deg
mot svindel. Hvis det verste skulle skje, er det måter du kan få pengene
tilbake på, avhengig av situasjonen. For å forhindre enhver form for svindel må
vi som forbrukere praktisere gode sikkerhetsvaner på nett.
Din rett til erstatning kan likevel
være begrenset av kravets art og bankens vilkår og betingelser.
Her er fire tips for å forhindre nettsvindel:
- Hold alltid din personlige informasjon for deg selv. Dette inkluderer passord, betalingskortinformasjon og din BankID.
- Sjekk alltid at butikken er legitim før du handler. Søk på butikken i Google, spør vennene dine og sjekk med f.eks. Forbrukerrådet.
- Klikk aldri på lenker før du har bekreftet hvor lenkene tar deg.
- Og hvis nettbutikken ikke ber om sterk kundeidentifikasjon, kan dette være et tegn på at butikken ikke er legitim. Hvordan du betaler betyr noe.
Å sikre betalinger er en hovedprioritet
hos Visa. I mer enn 60 år har selskapet holdt lav svindelrate
Hos Visa er vi forpliktet til å
beskytte folk mot betalingssvindel på nett. I løpet av de siste fem årene har
Visa investert mer enn 10 milliarder USD i teknologi for å redusere svindel og
øke nettverkssikkerheten. Vår sanntidsovervåking blokkerte over 7 milliarder
dollar i falske betalinger i fjor, og hindret mange i å vite at de var i fare
for en potensiell svindeltransaksjon.