
Raskere og billigere tunnelarbeid med roboter
Robotteknologi skal bidra til at inspeksjonsarbeid i tunneler går fem ganger raskere og koster 25 prosent mindre enn før. Nå får norske aktører muligheten til å teste løsningene.

Det
er svært kostbart og tidkrevende å inspisere og vedlikeholde aldrende
infrastruktur som tunneler, oljeraffinerier og broer, for å møte dagens
strenge sikkerhetskrav. Tidligere i
høst ble det for eksempel kjent at verdens lengste biltunnel,
Lærdalstunnelen, kan bli stengt i et helt år på grunn av oppgraderinger som
må gjøres for å møte EUs sikkerhetskrav. Nylig ble de første testene av en
helt ny løsning som kan få slutt på lange perioder med nedstengning, utført i
Hellas. Siden 2020 har 13 selskaper og
organisasjoner fra seks land jobbet sammen i det europeiske
forskningsprosjektet PILOTING, for å gjøre det lettere å utføre inspeksjon og
vedlikehold av sivil infrastruktur. Ved hjelp av roboter og digitale
løsninger basert på blant annet sensorer og kunstig intelligens skal
prosjektet bidra til at oppgavene kan gjøres mer effektivt og mindre
kostbart. SINTEF er prosjektets norske partner. - Målet med PILOTING er at
inspeksjonstiden skal ta 80 prosent kortere tid enn tradisjonelle
inspeksjonsprosedyrer. Og ved å bruke robotteknologier er målet å redusere
inspeksjonskostnadene med minst 25 prosent, sier seniorforsker og
prosjektleder for SINTEFs arbeid i prosjektet, Henrik Lundkvist. Roboter finner skader
i infrastruktur Det EU-finansierte prosjektet
utvikler ti droner og bakkeroboter, som nå har blitt testet i reelle
omgivelser. Alle disse robotløsningene skal integreres i en brukervennlig og
sikker systemplattform. Forskerne har blant annet
utviklet et robotisert bakkekjøretøy med inspeksjonskamera og
lidar-teknologi, som skal brukes til å ta bilder og utføre 3D-målinger i
vanskelig tilgjengelig infrastruktur. Kjøretøyet har også med seg en drone
som tar detaljerte bilder der det er behov for det. Nå testes det også ut
algoritmer, som ved hjelp av data som samles inn under inspeksjonen, gjør det
mulig å oppdage feil i strukturen automatisk. Disse algoritmene vil også
kunne brukes til overvåking av infrastrukturen over tid og bidra til å
forutsi når det er tid for vedlikehold. SINTEFs forskere har en viktig
oppgave i dette arbeidet. Norsk sensorbasert
teknologi - Vi jobber med utviklingen av en
sensorbasert løsning for at bakkekjøretøyene skal kunne lokalisere seg selv i
en tunnel, hvor det ikke er tilgang til satellittbasert lokalisering. En slik
løsning gjør det mulig å finne ut helt nøyaktig hvor skadene i tunnelen er,
og gjør det også enkelt å overvåke skadenes utvikling over tid og finne dem
igjen ved nye inspeksjoner, forklarer Lundkvist. Løsningen ble nylig testet i
Hellas, og forskerne jobber nå med ny og mer robust design og forbedringer av
posisjoneringsalgoritmen før PILOTING-løsningene skal ferdigstilles og testes
på nytt i Hellas i 2023. Takket være FORSTERK-midler fra
Norges forskningsråd, vil nå SINTEF bidra til at norske aktører som er
interessert i robotisert inspeksjon og autonomi, også kan få teste løsningene
og lære av PILOTING-prosjektet. - Vi ønsker kontakt med flere
infrastruktureiere og andre selskaper som jobber med inspeksjon, vedlikehold
og autonome farkoster. Vi viser gjerne frem løsningene vi har utviklet og gir
mulighet til å teste for å vurdere hvordan de kan videreutvikles og tilpasses
nye bruksområder og de spesielle utfordringer vi har i Norge, sier Henrik
Lundkvist. Dette prosjektet har fått støtte
fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 etter tilskuddsavtale
nr. 871542. Fakta om prosjektet
PILOTING: PILOTING består av 13 partnere fra Hellas, Spania, Sveits, Frankrike, Norge og Nederland og ledes av spanske FADA-CATEC. SINTEF representerer Norge i prosjektet.
Løsningene som utvikles i prosjektet består av både flyvende og bakkekjørende
roboter, AI-algoritmer for analyse av inspeksjons og et informasjonssystem
som gjør at analytikerne forholder seg til samme grensesnitt uavhengig av
robotplattform. Systemene testes og evalueres i
tre store pilotprosjekter for tre ulike bransjer, herunder raffineri (olje-
og gasssektoren), broer og viadukter, og tunneler (sivil-/
transportinfrastruktursektoren). SINTEF har fått innvilget
FORSTERK-midler fra Norges forskningsråd til prosjektet Autonomous Inspection
Hub for å tilrettelegge for bruk av resultater fra PILOTING for norske
aktører, hovedsakelig for inspeksjon av tunneler. |