
Professor har laget dataspill for å hjelpe kjemistudenter
Et nytt dataspill skal gjøre det lettere for studenter å lære kjemi. Ved å ta kunnskap fra laboratoriet inn i spillverdenen, blir kjemifaget lettere tilgjengelig for studentene, håper professoren bak spillet.

–
Du kan slukke brannen i kaffetrakteren med bakepulver! Det funker, det er
ikke tull. Kjemistudentene Lea Dyrseth, Ina
Stokke Kvinge og Marcus Dalaker Figenschou lener seg over pc-skjermen og
peker ivrig. De er i ferd med å teste et nytt
dataspill som er utviklet ved NMBU og som skal brukes i kjemiundervisningen
på universitetet. Tanken bak spillet er å gjøre et forholdsvis tungt og
abstrakt materiale lettere tilgjengelig for studentene. Oppdraget er å få studenten Nils
opp om morgenen, trygt gjennom morgenrutinene og fram på campus i tide til å
rekke «verdens beste kjemiforelesning». – Det beste med spillet er at det
setter kjemi inn i hverdagen og hjelper deg med å se at kjemi egentlig er
overalt. Jeg blir mer motivert til å lære kjemifaget, sier Lea Dyrseth. Hun
tar en bachelor i kjemi og skal studere matvitenskap videre. – Spillet henter opp ting vi har
jobbet med på laben, så vi får repetisjon ved hjelp av spillet. Det er
lettere å huske det du har lært når det knyttes opp mot konkrete situasjoner
og noe fysisk, sier hun. Molekylær input Ildsjelen bak spillet er
kjemiprofessor Yngve Stenstrøm. Han forteller at han så potensialet for et
slikt spill under koronapandemien, da mange studenter satt mye for seg selv
og skulle lære kjemi via digital undervisning og filmede forelesninger. – For mange var dette ekstra
tungt. Jeg tenkte at studentene kunne trenge en litt lettere inngang til
stoffet, og hjelp med å sette kjemi inn i mer konkrete sammenhenger, sier
han. – Hovedtanken er at spillet skal
være litt morsomt, kunne gjøres i en pause og gi litt (molekylær) input som
kanskje gjør at man også lærer litt mer. Per i dag er spillet en prototype
som kjemiunderviserne på NMBU ønsker å utvikle videre. Det har vært til
testing hos flere studenter, og er nå tilgjengelig for alle kjemistudenter på
NMBU i Canvas. Humor i læring Flere av situasjonene som
studentene må få figuren Nils gjennom i spillet, er velkjente for studentene.
Han må for eksempel – ved å kunne de riktige, kjemiske formlene – finne fram
til kaffekoppen på kjøkkenet, finne de riktige produktene i dusjen og komme
seg unna en hissig hund. Alt ved hjelp av kjemikunnskap. Mange av situasjonene har et
humoristisk preg. – Det var veldig gøy første gang
jeg spilte spillet, for jeg var ikke rask nok. Tiden gikk ut og jeg tapte. Da
kom det opp et nydelig bilde av Ynge Stenstrøm på skjermen, med en
snakkeboble hvor det sto «Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet». Da
lo jeg godt, forteller Ina Stokke Kvinge. – Det er lettere å lære kjemi med
spill i undervisningen. Kjemi er et fag som fort blir litt svevende når man
skal lære masse strukturer og formler, men her får du sett koffein, tran,
citronellol, eter og mye annet i hverdagen. Dette er stoffer som vi tidligere
har jobbet med i laboratoriet, sier hun. Lea Dyrseth mener humoren i
spillet viser at underviserne bryr seg. – Det er veldig bra at de som
foreleser også lager spill. Det sier mye om at de bryr seg om oss studenter,
både at vi skal lære, men også at vi skal ha det gøy når vi lærer. Vi lærer forskjellig Yngve Stenstrøm viser til en
grunnleggende læringsfilosofi om at ulike mennesker tilegner seg kunnskap på
ulike måter. – Ettersom studenter er
forskjellige, så vil noen læringsmetoder passe for noen, men ikke alle. Vi
ønsker at det skal være mulig å velge de læringsmetodene som studenten selv
foretrekker, slik får de Stort potensiale
framover Marcus Dalaker Figenschou
studerer bachelor i bioteknologi. Han er enig i at dataspill er en morsom
måte å lære kjemi på. Det gir en mer interaktiv læring,
kontra det at du må tenke veldig abstrakt når du jobber med kjemi. I spillet
ser kjemien mer tredimensjonal ut og er satt i en annen kontekst. Man blir
litt lei etter hvert av å bare sitte med en bok og løse oppgaver. Det er
artig med et avbrekk og en annen måte å lære på, sier han. Dalaker Figenschou håper
studentene ser mer dataspill i undervisningen framover. – På ungdomsskolen og
videregående prøver de å implementere mer spillbasert læring og bruker mye
spill for å løse oppgaver. Det er supert at vi kan få det på universitetet
også. I matematikk, for eksempel, kan man legge oppgaveløsning inn i et spill.
Da blir det en mer praktisk setting hvor du kanskje må løse en ligning for å
bygge en bro og komme deg videre i spillet, og så du må bruke matematikken
for å komme deg videre. Jeg tenker – og håper – at spill som dette kommer til
å bli ganske utbredt i undervisning framover. Vil du prøve spillet? Klikk her!Fakta om NMBUs
kjemispill Dataspillet er finansiert av NMBU og DIKU
Programmert i Unity 2.0 Spillet er en del av en større pakke laget for
digitalisering av kjemiundervisningen ved NMBU, som også inkluderer
blant annet tema-videoer og nettinnhold som utvikling av flere
selvtester for studenter. Innhold og ide: Yngve Stenstrøm; KBM/NMBU, Simen
Antonsen, OsloMet (tidligere postdok på NMBU), Helge Ørjan K. Stenstrøm,
KBM/NMBU Programmering: Håkon Sverdvik, Læringssenteret NMBU,
Marius Samuelsen, Læringssenteret NMBU |