
Ny vaskemetode for betongbiler kan gi mindre avfall og mer klimavennlig betong
Kan tilslag laget av betongrester og slam fra trommelbiler ha gode mekaniske egenskaper og i tillegg være bra for klimaet? Tester tyder på det.

Forskere
og betongprodusenter tester ut et nytt, resirkulert tilslag laget av
betongavfall og slam fra trommelbiler.
- Om tilslaget viser seg å ha
gode nok mekaniske egenskaper, betyr det mindre behov for å deponere
betongslam, og betong som absorberer mer CO2, sier rådgiver Line Døssland i
SINTEF.
Det er gode nyheter for både
betongprodusentene og miljøet.
Betongslam kan bli
tilslag
Når man produserer betong, må
produksjonsutstyr og trommelbiler vaskes flere ganger om dagen. I dag vaskes
bilene med vann, og det skaper store mengder slam. Slammet inneholder flere
miljøskadelige tungmetaller, blant annet bly, kadmium, nikkel, sink og krom.
Avfallet må leveres til godkjent deponi etter behandling i slambasseng.
- Kostnadene knyttet til
deponering blir stadig høyere, og slammet kan bli en stor utfordring for
betongprodusentene, både praktisk, miljømessig og økonomisk, sier Døssland.
Tørrvasking er
billigere og mer miljøvennlig
Et alternativ til denne dyre og
forurensende prosessen er tørrvasking av bilene. Da bruker man et eget
tilslag som tar opp i seg slammet i betongbilen. Det gir mindre slam og
dermed redusert behov for deponi. Det gir også redusert pH på vaskevannet,
som da forurenser mindre, for man må fortsatt bruke noe vann for å få bilen
helt ren etter en tørrvask.
Forskerne har sammen med
industripartnerne i prosjektet RECONC utviklet en egen tørrvaskeprosess: Man
starter med å produsere vasketilslag med returbetong fra byggeplass og Re-Con
Zero Evo fra Mapei. Etter at tilslaget har herdnet tilstrekkelig lenge og har
blitt vendt med hjullasterskuffen noen ganger, kan det brukes til å vaske
betongbilen, helt uten å tilsette vann. Da blir slammet som ligger igjen
etter betongproduksjon, omdannet til små harde kuler. Disse kan senere
erstatte stein og pukk som tilslag i bygging av veier og konstruksjoner.
Absorberer mer CO2 enn
vanlig betong
Betong og betongprodukter binder CO2 gjennom karbonatisering i bruksfasen.
CO2-bindingspotensialet er 250-330 kg CO2 per tonn sement og oppstår ved at
kalsiumhydroksid, Ca(OH)2 i sementen reagerer med CO2 i luften slik at det
dannes kalsiumkarbonat, CaCO3, og vann.
Når man lager betong med tilslag
av returbetong med ukarbonatisert betongslam, vil både tilslaget og sementen
absorbere CO2. Det totale CO2-bindingspotensialet til betongen øker med over
ti prosent. Forsøk med mørtelprismer hvor 50 prosent av tilslaget har blitt
byttet ut med knust tilslag av returbetong med ukarbonatisert betongslam,
viste at mørtelens evne til å binde CO2 økte med ca. 20 prosent.
Pilotprosjekt hos Ølen
Betong og Velde
Forskjellige pilotprosjekter med
tørrvasking har vært gjennomført hos Ølen Betong og hos Velde. I 2023
planlegges en pilot med tørrvasking i fullskala. Da skal forskerne blant
annet se hvordan antallet vaskesykluser med tørrvasking påvirker de mekaniske
egenskapene til tilslaget med forskjellige typer sement.
- Det vil gi oss kunnskap om hvor
mange ganger man kan gjenbruke samme vasketilslag uten å miste vaskeeffekt og
at tilslaget får tilstrekkelige mekaniske egenskaper for videre bruk, sier
Døssland.
Vasketilslaget skal også brukes
videre i betongstøping med ulike typer sement og blandingsforhold.
Fakta om
RECONC-prosjektet
RECONC (Resirkulert tilslag fra
betongslam med CO2-bindende egenskaper) er et fireårig innovasjonsprosjekt for
næringslivet. Hensikten er å produsere resirkulert tilslag fra betongslam med
CO2-bindende egenskaper som også har tilfredsstillende mekaniske egenskaper
og lav utlekking av skadelige stoffer.
Partnere er Mapei (prosjekteier), Ølen Betong, Velde, Norcem, Schwenk Norge,
Agder fylkeskommune, SINTEF Community (FoU-ansvarlig), Universitetet i Agder
og Norsus. Prosjektet er støttet av Forskningsrådet.