
Ny rekkeviddestandard med Volkswagens flaggskip ID.7
Volkswagen hinter om en WLTP-rekkevidde på hele 700 kilometer, og flere nye og innovative funksjoner når de utvider en allerede attraktiv ID.-familie med den elektriske familiebilen ID.7.

I
dag dro Volkswagen duken av det nyeste medlemmet i den populære og
helelektriske ID.-familien. ID.7 er en stor familiebil, noen centimeter
lengre enn Norges-favoritten Volkswagen Passat, som siden den kom på markedet
i Norge har blitt solgt i et sekssifret antall. Nå kan ID.7 bli
nullutslippsalternativet for denne delen av markedet.
ID.7 er en romslig familiebil
- ID.7 blir en virkelig spennende
modell for det norske markedet, og den utvider vår allerede brede
elbilportefølje ytterligere. Dette er en romslig bil som vil treffe
elbileiere med behov for mer plass, samtidig som den også kan treffe kunder
som enda ikke har gått over til elbil. Her får du en stor og elegant
familiebil med en ny rekkeviddestandard, og med mange spennende innovasjoner,
sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil Norge i Harald A.
Møller AS.
Volkswagen ID.7 er en
sedan-modell med stor bakluke. Med en lengde på nesten fem meter kan ID.7
tilby god plass i coupéen, uten at det går på bekostning av bagasjerommet.
Bagasjerommet er på hele 532 liter, noe som virkelig står seg godt i møte med
konkurrerende merker og modeller.
ID.7 kommer i første omgang med
et batteri på 77 kWh, som vil kunne gi en WLTP-rekkevidde på rundt 615
kilometer, avhengig av utstyrsnivå. Med denne batteripakken vil antatt
ladehastighet være inntil 170 kW.
Etter hvert kommer den med et
større batteri (86 kWh), som vil gi en WLTP-rekkevidde på rundt 700 km, og en
ladehastighet på inntil 200 kW.
Volkswagen omtaler ID.7 som sitt
nye flaggskip. Det synes åpenbart også om man bare ser på interiøret. Det
blir helt nytt sammenlignet med de andre medlemmene av ID.-familien. Rettere
linjer og et mykere materialvalg er noen av elementene som understreker
kvaliteten.
- Dette blir en praktisk og stor
modell, tilpasset kunder som trenger stor plass og lang rekkevidde. Samtidig
blir det en bil for de kresne, med en kvalitetsfølelse vi tror kommer til å
appellere til mange. Og så er det jo en Volkswagen, noe som innebærer at den
uansett skal være innen rekkevidde for en bredde av norske bilkjøpere, sier
Meiner.
Nye innovasjoner i ID.7
Volkswagen har utviklet en rekke
nye og innovative funksjoner i sine elektriske modeller, hvor
brukervennlighet og trygghet for sjåfør og passasjer er i fokus. Også i denne
modellen får du funksjoner som Adaptiv Cruise Control (ACC), Lane Assist og
Side Assist, for å nevne noe. Dette er funksjoner som gjør kjøreturen
tryggere og mer komfortabel. Blant annet hjelper den sjåføren å holde trygg
avstand til bilen foran, og den varsler dersom det kommer hindringer i veien.
Side assist hjelper sjåføren å holde oversikt over blindsonen, og legger på
den måten til rette for tryggere forbikjøringer.
ID.7 kommer med en 15 tommer stor
infotainment-skjerm, som er standard på ID.7. Den er intuitiv, rask og enkel
å manøvrere.
Også Head-up display er
standardutstyr i ID.7. Dermed er informasjon om fart, skilting og andre
relevante opplysninger direkte synlig i frontruten, slik at sjåføren i størst
mulig grad kan holde blikket på veien.
Volkswagen har også utviklet et
helt nytt og revolusjonerende klimaanlegg med smarte og innovative funksjoner
på sitt nye flaggskip. De intelligente ventilene kan styres ved hjelp av
enkle tastetrykk på den store infotainment-skjermen.
ID.7 blir den sjette
elbilmodellen i ID.-familien, som blir tilgjengelig for norske bilkjøpere.
Fra tidligere er ID.3, ID.4, ID.5, ID.Buzz Pro og ID.Buzz Cargo allerede
husvarme på norske veier.