
Nullutslippstransport innen 2050 vil kreve mye kraft
For å kutte fossile utslipp fra all transport i framtiden, kan behovet for kraft øke med 60 TWh i 2050, viser en ny analyse fra Miljødirektoratet.

Hvis
transportveksten fortsetter som i dag, vil vi trenge 32 TWh mer kraft til
elektrifisering og ytterligere 28 TWh til produksjon av alternative drivstoff
i 2050. Til sammenligning var Norges totale kraftforbruk i 2021 på 140 TWh. -Norge har et lovfestet mål om å
bli et lavutslippssamfunn innen 2050 med 90-95 prosent kutt i
klimagassutslipp. Det betyr at vi må ned til nært null i nesten alle
sektorer. I dag kommer 33 prosent av innenlands utslippene i Norge fra
transportsektoren, og det vil kreve betydelige mengder kraft for å kutte de
utslippene, sier Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet. Vi trenger kraft både
til elektrifisering og til produksjon av alternative drivstoff Kraftbehovet er analysert for to
ulike scenarioer; et scenario med dagens transportomfang og et som har tatt
utgangspunkt i Nasjonal transportplan sine framskrivinger av transportvekst. Fly, skip og store maskiner som
ikke kan bruke elektrisitet direkte med batteri eller ledning, vil trenge
alternative drivstoff som er energikrevende å produsere. Inkluderer vi strøm
til produksjon av disse, kan det totale kraftbehovet bli opp mot 60 TWh i
2050 i vekstscenariet. Dette tilsvarer nært halvparten av dagens strømforbruk
i Norge. Det totale kraftbehovet i
nullvekstscenariet er estimert til 44 TWh i 2050. -Det er et klart behov for mer
fornybar kraft i transportsektoren, men det er også smart å legge til rette
for å redusere transportmengden og tilrettelegge for en mest mulig
energieffektiv transportsektor. Det vil både redusere kraftbehov, og samtidig
legge mindre beslag på arealer og redusere andre miljøutfordringer som støy,
luftforurensing og mikroplast, sier miljødirektør Ellen Hambro. Effektiv energi- og
ressursbruk blir viktig En mer energieffektiv
transportsektor vil kreve mindre ressurser og arealer, både med tanke på
produksjon av elektrisitet og drivstoff, men også fordi det vil bli færre
kjøretøy og mindre behov for ny infrastruktur. -Forskjellen på kraftbehov i
nullvekstscenariet og vekstscenariet er på 16 TWh. Det illustrerer hvor
viktig det er å legge til rette for løsninger som reduserer transportmengden,
for eksempel ved å bruke hjemmekontor eller videomøter, men også å legge til
rette for løsninger som gir oss en energieffektiv transport, som
kollektivtransport eller samlastterminaler for gods. Det haster å få på plass
gode løsninger og inkludere slike hensyn i samfunnsplanleggingen, sier
miljødirektør Ellen Hambro. |