
Norsk verft skal bygge verdens første selvkjørende byferje
Brødrere Aa fra Hyen i Vestland fylke har fått oppgaven med å bygge den førerløse passasjerferjen for kommersiell drift som skal gå midt i Stockholm. Det tradisjonsrike ferjeselskapet Torghatten og autonomileverandøren Zeabuz står bak prosjektet.

–
Norge er fremst i verden på autonome fartøy, og vi er kommet langt på
utvikling av lasteskip. Nå tar vi dette til neste nivå med testing og
utvikling av kommersielle, førerløse passasjerferjer. Vi er stolt av dette
prosjektet hvor både rederi, teknologileverandør og verft blir norsk
eksportvare til Stockholm, sier Reidun Svarva, leder for forretningsutvikling
i Torghatten. Fartøyet som skal bygges er en
elektrisk katamaran med kapasitet på 25 personer, og vil etter planen være
ferdig i april 2023. Båten skal operere strekket mellom Kungsholmen og Søder
Mellarstrand i Stockholm, med 15 timer kontinuerlig elektrisk drift hver dag.
Båten har en besetning på én person i tillegg til et kontrollrom på land. – Den første tiden vil båten
alltid føres med en besetning bestående av en kaptein, samtidig som turen
overvåkes fra et kontrollrom. På sikt er meningen at alt skal styres fra
kontrollrommet, sier Svarva. – Dette er et svært spennende
prosjekt for oss der vi kombinerer den teknologiske kompetansen og erfaringen
vi har med bygging av energieffektive hurtigbåter, og får kombinert det med
fremtidens autonome tekniske løsninger, sier Tor Øyvin Aa, daglig leder i
Brødrene Aa, og fortsetter – Vi ser store fremtidsmuligheter
for denne type fartøy, i en tid der stadig flere byer ser på bedre utnyttelse
av vannveiene som transportåre. Avtalen har stor strategisk verdi for oss der
vi, sammen med Torghatten og Zeabuz, demonstrerer grensesprengende teknologi. Det er det norske
teknologiselskapet Zeabuz som leverer det autonome systemet til
passasjerferja Selskapet er spunnet ut fra det maritime forskningsmiljøet ved
Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU). Zeabuz har, sammen med
NTNU, allerede utviklet en autonom testferje som går i Trondheim. Prosjektet
i Stockholm skiller seg ut ved at det er verdens første autonome ferje med
kommersiell drift. – Vi har lært mye av vårt
prosjekt i Trondheim, og nå er vi klar til å ta neste steg med å lage verdens
første kommersielle autonome byferje. Teknologien vil i stor grad være den
samme, men i Stockholm vil vi for alvor teste autonomisystemet i daglig drift
med passasjerer på en måte som ingen har gjort før. Dette blir utrolig
spennende sier CEO i Zeabuz, Erik Dyrkoren. Store miljøgevinster Prosjektet med autonome ferjer i
Stockholm vekker internasjonal interesse, ikke minst på grunn prosjektets
grønne profil. Rundt 90 % av alle urbane områder ligger ved vannveier, men på
grunn av omfattende utslipp og høye driftskostnader, er disse fartsårene
underutnyttet. – Med autonomi kan vi få
driftskostnadene lave nok til å gjøre ferjen kommersiell lønnsom, og vi kan
tilby en avgangsfrekvens som er tilpasset markedsbehovet. Det betyr en grønn
transportrevolusjon til sjøs, og Stockholm er det første stedet i verden hvor
dette nå testes, sier Reidun Svarva i Torghatten.
FAKTABOKS TORGHATTEN Ferjeselskapet Torghatten AS er et av landets største
transportkonsern, med hovedvirksomhet på ferjer og hurtigbåter i Norge Torghatten har en årlig omsetning på ca 3 mrd kr og
ca 1250 ansatte Torghatten ble stiftet i 1878 og er Zeabuz’ største
investor Hovedkontoret ligger i Brønnøysund FAKTABOKS ZEABUZ Zeabuz AS er et selskap som leverer autonome systemer
til urbane passasjerfartøy og tradisjonelle bilferjer Zeabuz spinner ut fra mange års maritim forskning ved
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) Analyser utført av byrået BCG viser et potensial i
Europa på 4200 ferjer av denne typen Hovedkontoret ligger i Trondheim Brødrene Aa AS er verdsleiande innan konstruksjon og
bygging av hurtiggåande båtar i karbonfiber. Selskapet sitt hovudkontor og -verft ligg i Hyen i
Sogn og Fjordane, med aktivitet i Bergen, Eikefjord, og Guangzhou, Kina. Brødrene Aa leverte sin fyrste båt i karbonfiber i
2002. Teknologi og byggjeteknikk har gjennom åra blitt kontinuerleg
vidareutvikla og Brødrene Aa har så langt produsert over 75 karbonfiber
båtar. Selskapet har levert eit stort utval fartøy både for
den innanlandske og internasjonale marknaden. Brødrene Aa AS er eigd av Brødrene Aa Eiendom og CKS
Investment Norway. FAKTABOKS NY FERJELINJE I STOCKHOLM En ny, selvgående passasjerferje skal driftes i
Stockholm fra 2023 Linja skal gå i Stockholm sentrum, mellom Södermalm
og Kungsholmen, med opptil 120 turer per dag Ferja vil ta rundt 25 passasjerer og ha en operatør
ombord i første fase Ferja skal designes og bygges i Norge Torghatten drifter tjenesten, mens Zeabuz leverer den
autonome teknologien |