Meny
24.10.2016

Norsk piggdekkinnovasjon vekker internasjonal oppsikt

Den norske nyvinningen reTyre vekker oppmerksomhet også utenfor landegrensene. På bakgrunn av sin finansiering gjennom EUs program Horizon 2020, presenterer selskapet sitt første produkt for over hundre investorer i Belgia i oktober.

Konseptet reTyre går ut på å benytte glidelås for å skifte ut overflaten på sykkeldekket etter vær og bruk, og ble påtenkt for første gang i desember 2015. Snaue ti måneder senere er løsningen patentert, offentlige midler tilsvarende 2,4 millioner norske kroner tildelt og masseproduksjon av det første produktet igangsatt. Lanseringen av reTyre Urban Winter vil skje hos ingen ringere enn XXL og Sport1 denne høsten, og selskapet har kommet dit uten en eneste investorkrone. Nå legges imidlertid planene for rask, internasjonal vekst, og det vil innebære et betydelig behov for kapital.

Spennende mulighet
– Vi har kommet oss så langt på egne ben, men for å nå de målene vi har satt oss for vekst og internasjonalisering, er vi avhengig av å finne både gode investorer og samarbeidspartnere, forteller daglig leder Paul Magne Amundsen.
   reTyre er valgt ut i en eksklusiv gruppe som får ha utstilling av sin innovasjon på arrangementet i Brüssel i oktober. Her samles både innovative oppstartsbedrifter, investorer, media og partnersøkende større aktører til et todagers arrangement om innovasjon og entreprenørskap.
   I tillegg til å vekke interesse blant investorer reiser de også ned med mål om å lære.

Når alt gjøres for første gang
For det er ikke nødvendigvis helt enkelt å delta på større arrangementer og utstillinger. Som med det meste annet i en oppstartsbedrift er det meste man gjør, noe man aldri før har gjort, og det krever alltid litt ekstra oppmerksomhet og tid.
   –  Jeg har vel omtrent fem ulike aktører å forholde meg til bare for dette arrangementet, smiler markedssjef Elise Landsem. Hun forteller at det kan bli kaotisk når noen ringer for å vite hvor mange kvadratmeter man ønsker til standen, samtidig som det stadig kommer mail med spørsmål om man ønsker å presentere på scenen, hvordan teksten skal være på nettsidene, og om man har funnet ut hvilke sesjoner man vil delta på.
   De unge gründerne ser likevel på det som god trening og vil ta med seg all erfaring videre til de skal delta på omfattende arrangement som ISPO og EuroBike i Tyskland, og Interbike i USA.

Satser på innovasjonspris
Allerede i februar 2017 kan denne erfaringen bli gull verdt. Selskapet tar sikte på å delta på ISPO, verdens største messe for sportsutstyr, som en finalist i kategorien BrandNew. Tidligere vinnere av denne klassen er blant annet verdenskjente GoPro, og en slik deltakelse kan gi et springbrett ut i internasjonalt farvann.
   – Basert på tidligere finalister bør vi ha en god sjanse for å komme med. Vårt produkt har absolutt innovasjon og økt kundeverdi i seg, selv om det tilsynelatende er enkelt, sier Amundsen.
   reTyre Urban Winter festes enkelt utenpå sommerdekket. Første gang må man også montere felgfestene, men derfra er piggdekket bare en glidelåsrunde unna.

Kilde: mynewsdesk.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no