
Mercedes-Benz og Google slår seg sammen for å skape neste generasjons navigasjonsopplevelse
Mercedes-Benz og Google kunngjorde denne uken et langsiktig strategisk partnerskap for å skape neste generasjons digitale luksusbilopplevelse. Med dette partnerskapet vil Mercedes-Benz være den første bilprodusenten som bygger sin egen navigasjonsopplevelse basert på nye bildata og navigasjonsfunksjoner fra Google Maps Platform.

Dette
vil gi Mercedes-Benz tilgang til Googles ledende geospatiale tilbud,
inkludert detaljert informasjon om steder, sanntids- og prediktiv
trafikkinformasjon og mye mer. Ved å bygge inn disse funksjonene i det
kommende operativsystemet til Mercedes-Benz (MB.OS), vil kundene kunne nyte
en overlegen navigasjonsopplevelse, takket være enkel brukervennlighet og
enestående grafikk på bilens høyoppløselige skjerm.
For å berike brukeropplevelsen
ytterligere vil selskapene introdusere YouTube-appen inn i
infotainmentsystemet. I tillegg vil Mercedes-Benz bruke dataen til Google
Maps for å aktivere assisterte kjørefunksjoner som automatisk
hastighetsjustering før kryss, rundkjøringer eller skarpe svinger.
Første del er tilgjengelig allerede i dag
Som et første skritt vil Mercedes-Benz gi kundene tilgang til stedsdetaljer
levert av Google, og hjelpe dem med å finne detaljert informasjon om mer enn
200 millioner bedrifter og steder rundt om i verden, inkludert åpningstider,
bilder, vurderinger og anmeldelser. Stedsdetaljer vil være tilgjengelig fra
og med i dag i alle kjøretøy med den nyeste generasjonen MBUX i flere av
markedene*.
Selskapene ble også enige om å
utforske videre samarbeid ved å bruke Google Cloud sin ledende kunstige
intelligens (KI), data og åpne infrastrukturløsninger.
*Alle
generasjoner 2020 MBUX (NTG7)-kjøretøy med navigasjon i connect-markeder
unntatt Kina, Japan og Korea. Serier: 223, 206, 295, 297, 296, 294, 254, 232,
177 (fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2), W247 (fra produksjon 12/2022,
årsmodell 22/2), V167 fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2).