
MF Hydra seiler utslippsfritt på flytende hydrogen
Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I tillegg til den store teknologiutviklingen, er det også gjort et stort arbeid med å utvikle regelverk for å muliggjøre hydrogen som drivstoff på norske passasjerskip.

MF Hydra med den hvite hydrogentanken godt synlig. Dampen er vanndamp. Foto: Norled
–
Statens vegvesen er stolt over å bidra til at offentlige anskaffelser har
blitt et viktig virkemiddel for å utvikle og implementere ny teknologi, og
gjennom det gi bedre tjenester til trafikantene, sier Anders Sæternes fra
ferjeavdelingen i Statens vegvesen.
– Vi har tradisjon for å benytte
vår rolle som innkjøper i milliardklassen til å akselerere utviklingen for å
nå målene som er satt for transportsektoren. Det er viktig for oss å bruke
innkjøpsmakt til omstilling. Nullutslippsfartøy er en viktig del av dette,
legger han til.
Norge ligger helt i front når det
gjelder det grønne skiftet innen maritim transport, og Statens vegvesen viser
sjøvegen for kombinasjonen mellom ny teknologi og det grønne skiftet nok en
gang.
Vi har over 20 år med grønn
ferjeinnovasjon bak oss. I 2000 var MF Glutra første bilferje i verden som
ble drevet med flytende naturgass (LNG). Dette har lavere utslipp enn den
tradisjonelle dieseldriften. For 11 år siden lyste vi ut anbudet som resulterte
i MF Ampere, verdens første elektriske ferje med propelldrift.
Og med verdens første
hydrogenferje i drift tar vi enda et stort skritt i retning av nullutslipp,
både for ferje og annen industri, i Norge og resten av verden.
– En historisk dag
– Dette er en historisk dag, både
for Norled og for Norge som ledende skipsfartsnasjon. I dag er vi vitne til
av verdens første skip seiler på flytende hydrogen, sier Heidi Wolden,
administrerende direktør i Norled.
Siden årsskiftet har Norled
gjennomført systemtester ved kai på Hjelmeland. De siste ukene har det blitt
gjennomført sjøprøver og de siste godkjenningene er på plass fra
Sjøfartsdirektoratet.
– Dette er fantastisk! Det
er kun to aktører i verden som bruker flytende hydrogen som drivstoff, det er
Norled på MF Hydra og så er det romfartsindustrien som bruker det som
drivstoff i oppskytninger. Det sier litt om hvilket teknologisprang som nå er
gjennomført for maritim næring. Etter mye utvikling og testing gleder vi oss
nå til å ønske passasjerer velkommen om bord å reise utslippsfritt mellom
Hjelmeland og Nesvik, sier Erlend Hovland som er teknisk direktør i Norled.
Baner vei
Norled satser på innovasjon og
bærekraftige løsninger. I 2015 sjøsatte rederiet verdens første batteriferje
med propelldrift, MF Ampere. Det førte til en elektrisk ferjerevolusjon i
Norge. I dag er det nemlig rundt 70 elektriske ferjer i drift i landet.
– Det er viktig for oss å være
helt i front når det kommer til teknologiutvikling. Å satse på innovasjon,
bærekraft og samarbeid for å utvikle nye løsninger er vår måte å ta
samfunnsansvar på, sier Wolden.
Da arbeidet med MF Hydra startet
manglet teknologi og regelverk fra klasseselskap og Sjøfartsdirektoratet. Nå
er dette på plass.
Flytende hydrogen kan spille en
viktig rolle i den grønne maritime omstillingen. Pilotprosjektet på
Hjelmeland er derfor svært viktige for den globale skipsfarten.
Næringsklyngen Maritime Clean
Tech jobber tett på maritim næring og oppfordrer til bruk av ny utslippsfri
teknologi.
– «Hydra» bekrefter Norges
verdensledende posisjon i utviklingen av nye grønne maritime løsninger. Ved å
sette verdens første hydrogenferje i drift i et norsk ferjesamband, viser vi
nok en gang hvordan innkjøpsmakten og gode offentlige-private samarbeid kan
brukes for å få fram ny og banebrytende teknologi. Dette er viktig skal vi nå
de norske og internasjonale målene om betydelige utslippskutt frem mot 2030
og 2050. Når Norled igjen våger å gå først, blir det mye enklere for andre å
følge etter i kjølvannet til MF Hydra, sier Ada Jakobsen, administrerende
direktør i Maritime CleanTech.
Ledende samarbeid
Norled har selv ledet prosjektet
med å utvikle teknologien rundt MF Hydra.
– Det har vært et utrolig
spennende, lærerikt og utfordrende prosjekt. Vi må berømme de dyktige
samarbeidspartnerne vi har hatt med oss på denne reisen, og ikke minst
Statens vegvesen. De satte flytende hydrogen som et krav i anbudet sitt, det
tvinger frem utviklingen av ny teknologi. Sammen har vi skrevet historie,
sier Hovland.
Linde Engineering i Tyskland har
levert hydrogensystemene om bord. Danske Ballard har utviklet brenselcellene
som produserer strøm fra hydrogen.. Westcon i Ølensvåg har stått for
utrusting og ferdigstillelse av fartøyet sammen med systemintegrator SEAM fra
Karmøy. SEAM har også levert kontrollsystem til hydrogenanlegget. Corvus
Energy har levert batteriene til MF Hydra og fartøyet er godkjent i Det
Norske Veritas (DNV).
Sjøfartsdirektøren: –
Viktig for Norge som nasjon
Sjøfartsdirektør Knut Arild
Hareide sier at det er svært viktig for Norge som maritim nasjon at vi har
aktører som satser på ny grønn teknologi, slik som Norled gjør med dette
hydrogenprosjektet.
– Så vet vi at det kan være
utfordringer når ny teknologi skal tas i bruk, men da er det og positivt at
Sjøfartsdirektoratet har blitt tett involvert i prosjektet tidlig, på samme
måte som vi var det når den første bilferjen på batteri skulle settes i
drift. Dette er selvsagt et svært viktig prosjekt for Norled, men også for
Norge som nasjon. Det at vi sammen, næring og myndigheter, legger til rette
for ny teknologi vil gi Norge en konkurransefordel og kan legge grunnlaget
for nye arbeidsplasser, men også gjøre det enda mer spennende å jobbe i den
maritime næringen, sier Hareide.