
Ford vil gjøre elbilproduksjon mer effektiv: Bilene kjører selv av samlebåndet
I mer enn 100 år har det alltid sittet noen bak rattet når nye biler har blitt kjørt av samlebåndet på Fords fabrikker rundt i hele verden. Nå kan det være i ferd med å endre seg.

Ford tester nå kunstig
intelligens for automatisert kjøring – for å gjøre denne prosessen enda mer
effektiv. I prosjektet er ikke bilene bare selvkjørende når de kjører av
samlebåndet, de kjører også selv til de endelige teststasjonene og lader seg
selv opp før de parkerer, og er klare for levering til kunde.
E-SELF-prosjektet er ett
av mange tiltak Ford har for å gjøre klar Fords nye toppmoderne elbilfabrikk i
Køln i Tyskland – før produksjonen av elbiler starter i år. 2 milliarder kroner
skal investeres her.
– Ford utvikler nå sin
kjøretøyportefølje i Europa på nytt, og hvordan vi produserer våre nye elbiler
er en helt integrert del av denne prosessen. Å introdusere selvkjørende
teknologi ved samlebåndet, kan bidra til bedre effektivitet, samtidig som våre
ansatte kan konsentrere seg om mer kritiske oppgaver, sier Fords prosjektleder,
Frank Schwarz.
Nye helelektriske Explorer første modell som skal produseres i stor skala
Forrige måned avduket
Ford den nye helelektriske 5-seteren Ford Explorer. Dette vil bli den første
elbilen som skal produseres i stor skala ved elbilfabrikken, Ford Cologne EV
Centre. Innen 2026 skal Ford etter planen selge 600 000 elbiler i Europa hvert
år. I 2030 forventer Ford at alle personbiler de selger i Europa vil være helelektriske.
Det 2,5 år lange
testprosjektet som nå har startet gjennomføres i partnerskap med Institute of
Automotive Engineering of the Technische Universität Braunschweig og Kopernikus
Automotive. Tyske føderale myndigheter bidrar med 2 millioner euro i
prosjektet.
E-Self-prosjektet tar i
bruk kommunikasjon mellom kjøretøy og infrastrukturen rundt for å kontrollere
og overvåke kjøretøyet. Sensorer som er plassert rundt på fabrikkområdet kan
identifisere farer foran kjøretøyet, som for eksempel en person eller en annen
bil, og kjøretøyet kan ved behov bremse eller stanse.
Kjører, lader og parkerer av seg selv
Testingen kan etter
hvert også innebære en rekke turer mellom forskjellige steder før kjøretøyet
parkeres – klar for henting og videre frakt med veitransport, tog eller skip.
Ved hjelp av kunstig intelligens-teknologi vil kjøretøyene ganske enkelt kjøre
selv, lade seg opp før de parkerer, og være klare for levering til kunde.
Teknologien fungerer for
alle kjøretøy som er utstyrt med automatgir, elektronisk stabilitetskontroll,
elektrisk håndbrems og avanserte førerassistansesystemer. Det eneste ekstra som
kreves, er en smart kommunikasjonsenhet som gjør det mulig for kjøretøyet å
kommunisere med infrastrukturen rundt.