
Det norske selskapet Miko Marine, tømte tungolje fra miljøfarlig vrak i Østersjøen i krevende operasjon
Vraket av oljetankeren MS Rone har ligget i Østersjøen i 41 år, og er en stor miljøtrussel. Da svenske myndigheter gjennomførte et anbud for å tømme vraket for tungolje, vant norske Miko Marine, med sin banebrytende teknologi Moskito®, og JD-Contractor oppdraget.

MS Rone sank i dårlig vær på vei til Gotland i 1981. Vraket ligger på 98 meters dyp og er ett av flere vrak svenske myndigheter anser som en fare for havmiljøet på grunn av tungolje i tankene. – Det gleder meg at vår teknologi
igjen bidrar til å gjøre oljetømming av vrak tryggere og mer effektivt.
Arbeidet våre ansatte har lagt i dette prosjektet gjør meg utrolig stolt,
uttaler Cato Stoll, daglig leder i Miko Marine. Den svenske Havs- och
Vattenmyndigheten er oppdragsgiver for prosjektet. Den komplekse operasjonen
ble gjennomført av hovedkontraktøren JD-Contractor med Miko Marine som
underleverandør. Den patenterte Moskito® - teknologien er et
oljetømmingsverktøy som muliggjør fjernkontrollert tapping av tanker. Vrakets
dybde på 98 meter gjør slikt arbeid desto mer krevende, og vanskeliggjør bruk
av dykkere. Miko Marine boret hull i åtte tanker. Innholdet i tankene ble
verifisert og vraket ble tømt for miljøfarlig olje. Kostnadseffektiv og sikker teknologi Moskito® er et elektrisk og fjernstyrt
oljetømmingsverktøy, og løsningen er det eneste av sitt slag i verden.
Verktøyet kombinerer tre prosesser i én og samme teknologi ved å feste seg
til skroget, bore hull og etterlater en adapter som tilrettelegger
oljetømming. –Bruken av Moskito® i Rone-prosjektet var avgjørende for prosjektets fremgang. Det ville vært mye vanskeligere å gjennomføre prosjektet uten dette samarbeidet, uttaler Fredrik Lindgren som er Havs- och vattenmyndighetens prosjektleder. Teknologien gjør det mulig å
tømme olje i dybder der det tidligere ikke har vært overkommelig av hensyn
til økonomi og sikkerhet. Dette er en viktig utvikling på veien mot å fjerne
miljøskadelig olje fra vrak over hele verden. En studie fra 2005 anslår at
det er flere tusen skipsvrak i verdenshavene som inneholder mer enn 100 tonn
olje, med økende risiko for oljesøl etter hvert som de eldes. Velprøvd Miko Marines Moskito® er utviklet
med delfinansering fra Kystverket, og Miko Marine fikk patent på teknologien
i 2015. Selskapet utviklet teknologien da de undersøkte hvordan man kunne
tømme olje fra ubåtvraket U-864. De siste årene har oljetømmingsverktøyet
blitt brukt til å tømme olje i Chile, Singaporestredet og i Sverige.
Teknologien er velprøvd, og har resultert i en rammeavtale med svenske myndigheter
om tømming av olje fra sunkne skip langs den svenske kysten. Miljøtrusler i norske hav I dag er det anslagsvis mer enn
2000 sunkne skip i norske sjøareal. Det daværende Statens forurensningstilsyn
anslo at 380 av disse vrakene har en forurensningsrisiko, der 30 sunkne skip
ble vurdert å ha særlig høy forurensningsrisiko. |