
Avinor får viktig rolle for integrering av droner i luftrommet i Norge
I regjeringens forslag til luftfartsstrategi foreslår regjeringen at Avinor blir leverandør av informasjonstjenester for dronetrafikkstyring. Dette handler om å få en sikker integrering av droner i luftrommet i Norge.

- Avinor vil være en pådriver for å legge til rette for fremtidig bruk av droner i transport av varer og folk i Norge. Da trengs det også trygg styring av trafikken i lufta. Vi er veldig fornøyd med å bli vist tillit og tildelt oppgaven for dette, sier konsernsjef i Avinor Abraham Foss. -Denne klargjøringen vil bidra
til at dronebransjen kan videreutvikles på en god måte. Samtidig legger det
til rette for en sikker integrering av droner i luftfarten. Sikkerhet og
tilrettelegging for dronebransjen er begge viktige områder for Avinor. Vi er
derfor tilfredse med at Regjeringen anerkjenner dette, samt Avinor sin rolle
i denne sammenhengen, sier Foss. Luftfarten er viktig, og Avinor-modellen skal videreføres Luftfartsstrategien konstaterer
at luftfarten er avgjørende for at folk og næringsliv kan utvikle seg over
hele Norge. Det er positivt. Regjeringen uttaler at de vil videreføre
Avinor-modellen med selvfinansiering og samfinansiering. De ønsker videre å
sikre Avinor sine rammevilkår, som gjør selskapet i stand til å opprettholde-
og videreutvikle et framtidsrettet desentralisert lufthavnnett. -Det er positivt at Regjeringen
ønsker å videreføre Avinor-modellen. Kjernen i denne modellen er at inntekter
fra den kommersielle virksomheten til Avinors største lufthavner er med og
finansierer driften av de økonomisk ulønnsomme lufthavnene i distriktene,
samt andre viktige samfunnspålagte oppgaver, sier Foss i Avinor. -Luftfarten kan bli en av de mest klimavennlige transportformene i fremtiden Når det gjelder klima- og
miljø, uttaler Regjeringen at luftfarten kan bli en av de mest klimavennlige
transportformene i fremtiden når bransjen har blitt omstilt til fossilfrie alternativer. -Bærekraftig omstilling av
luftfarten er et viktig og langsiktig arbeid, som krever tett samarbeid
mellom myndighetene og luftfartsbransjen. For å lykkes med omstilling til
fossilfrie løsninger, samtidig som bransjen skal være økonomisk bærekraftig,
er det viktig at man tar i bruk «gulrøtter» i tillegg til «pisk» som
virkemidler. I dag benyttes mest «pisk» i form av avgifter som virkemidler.
Avinor ser frem til å jobbe sammen med myndighetene for å sikre at den grønne
omstillingen i luftfarten kan gjennomføres uten å redusere
passasjergrunnlaget og den økonomiske bærekraften i luftfarten. Selskapene i
luftfarten må ha inntekter og overskudd som kan betale for de grønne
investeringene. Og Avinor-modellen er avhengig av et godt passasjergrunnlag for
å kunne finansiere lufthavn-infrastrukturen i hele landet, sier Foss. |