Meny
02.12.2011

Norske mediehus er klare for Android

Flere norske mediehus gjør seg nå klare til å lansere sine første avisapper til Android-baserte smarttelefoner og nettbrett, som vinner stadig mer terreng.
 Android er nå én av de største plattformene i Norge, og dermed vanskelig å komme utenom som distribusjonskanal.

For bare noen år siden var det typisk en Nokia- eller en Sony Ericsson-telefon som lå i lommen til norske mobilbrukere, men over hele verden vinner nå smarttelefoner stadig større terreng.

Veksten ses særlig hos Android-baserte mobiltelefoner, som ifølge analysebyrået Gartner på verdensbasis på tre år har gått fra å være omtrent ukjent til å ha en markedsandel på 43 prosent av smarttelefonmarkedet i dag.
Apples iPhone har til sammenligning en markedsandel på 18 prosent.


Eksplosiv vekst

Android-plattformens sterke vekst får, i kjølvannet av fokuset på Apples iPhone og iPad, nå de norske mediehusene til å kaste seg rundt for å utvikle apper til det sterkt økende antallet av lesere som eier Android-baserte smarttelefoner og nettbrett.
  
Det merkes hos danske Visiolink, som er den største leverandøren av avisapper til de skandinaviske mediehusene.
  
– Mange norske mediehus er nå i sluttfasen av testingen av en Android-app av avisen. Android-apper er det neste naturlige skritt for mediehusene som har gjort seg noen første erfaringer med apper til iPhone og iPad.

Med den eksplosive veksten vi ser at Android-plattformen har er potensialet stort, og mediehusene har fullt fokus på også å distribuere avisen til Android for å kunne være på de samme plattformene som leserne deres er, forteller Jens Funder Berg, som er administrerende direktør i Visiolink.
  
Funder Berg har allerede ordrer på Android-avisapper for flere millioner kroner i boken.
Dette dreier seg ikke om nettnyhetsapper, som mange mediehus allerede har laget gratisversjoner av, men om apper som gir brukeren hele papiravisen.
Denne typen apper kan med andre ord i større grad bidra til å øke mediehusenes inntekter.


Lik app – ulik plattform

Til tross for de ulike operativsystemene ligner Visiolinks nye Android-apper funksjonsmessig på avisappene som er utviklet for iPhone og iPad.
  
– Vi overfører funksjonene og erfaringene vi har gjort oss med Apple-plattformen direkte til Android, slik at brukeropplevelsen blir den samme, uavhengig av hvilken plattform man bruker.

Men utviklingen av Android-apper er mer kompleks enn utviklingen av apper til Apples produkter som følge av de mange ulike maskinvareleverandørene, skjermstørrelsene og operativsystemversjonene.

Til gjengjeld er det billigere og enklere å distribuere Android-apper via Googles Android Market, ettersom Google ikke er så strikse når det gjelder innholdet i en app, og appene heller ikke må godkjennes før de kan lanseres, forteller Jens Funder Berg.
  
Adresseavisen har som første norske avis akkurat lansert en avisapp til Android, og flere apper kommer i løpet av de nærmeste månedene.

 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no