Meny
30.04.2010

Miljømerket fisker selger

Domstein leverer nå miljømerket hvitfisk fanget med langline til Coop, som melder om bra interesse.
– Vi ser på linefanget fisk som en del av vår miljøstrategi.

I Sverige har dette vært et vellykket alternativ til oppdrettsfisk, og vi har nå også en seks-syv produkter på markedet i Norge, forteller Bjørn Kløvstad i Coop Norge.


Dokumentert miljøvennlig

Domstein kan nå dokumentere at linefanget hvitfisk er fanget på en mer miljø- og ressurseffektiv måte enn fisk som er fanget med andre fangstmetoder.
  
– Vi kan lære av svenskene hvordan man legger vekt på bærekraftig fiske.

I Norge er det helt nytt å tenke miljø med fisk, og jeg tror vel de færreste nordmenn vet hva linefanget fisk er for noe, sier Kløvstad.
  
Han tror heller ikke at miljøargumentet er nok for å fenge svært prisbevisste nordmenn, som ofte velger det billigste alternativet.
  
– Vi må derfor forklare ved hjelp av informasjon i butikken hvorfor linefanget fisk koster noe mer.

Vi kan også by på smaksprøver så folk kan kjenne at fisken faktisk smaker bedre, sier Kløvstad.
  
– Vi kan nå dokumentere at vi fisker fra bærekraftige bestander, og at linefiske er mer miljø- og ressurseffektivt enn andre fangsmetoder, sier Rolf Domstein.


Kostbar men god

– Men hvorfor koster linefanget fisk mer enn annen fisk?
   
– Langlinefanget fiske gir lavere driftsutslipp fra båtene og er dermed mer bærekraftig. Men det er andre faktorer som drar produksjonskostnadene opp med cirka 10 prosent, og derfor blir den også tilsvarende dyrere i butikken, sier Rolf Domstein.
  
Han forteller videre at norske forbrukere har vært vant til å få den billigste – og dermed dårligste fisken i norske butikker.

Konkurransen på hvitfisk er nå blitt såpass hard at Domstein-konsernet har valgt å differensiere seg ved å satse på linefanget fisk, med dokumenterte miljøfordeler.
   – Mye av hvitfiskindustrien flyttes ut av Norge.

Vi kan ikke konkurrere med kinesisk produksjon, men på andre kvaliteter. Hvis vi skal overleve, må vi gjøre noe annerledes, sier Domstein.


Nytt nisjemarked

Ved å bringe et produkt på markedet som er mer bærekraftig produsert og har høyere kvalitet, har Domstein beveget seg inn i et nytt nisjemarked.

Produktene og produksjonsprosessen er sertifisert via MSC, Krav og Debio, noe som er tydelig merket på emballasjen.
  
– Vi gjør dessuten det vi kan i butikken for å gjøre forbrukerne oppmerksom på produktene.

Vi trenger imidlertid også litt politisk drahjelp for å øke oppmerksomheten, sier Kløvstad.
  
Produktene har vært i norske butikker i et halvt år, noe Kløvstad mener er for kort tid for å innarbeide denne typen produkter.
  
– Vi må nok regne med å bruke flere år før budskapet fester seg hos folk flest, sier han.
  
Domstein og Coop har skaffet seg et lite forsprang på konkurrentene, men regner med at andre produsenter og dagligvarekjeder vil komme etter.

Etter hva PackNews forstår, vil UNIL komme med et nytt produkt allerede til sommeren.


Pilotanlegg
Christian Hedløv Engh, administrerende direktør i Mustad, sier at også islendingene har dreid mot linefanget fisk.
  
– Dette har imidlertid ingenting med miljø å gjøre. De gjør det på grunn av at linefanget fisk gir bedre kvalitet.

I land som Spania betaler forbrukerne gjerne dobbelt så mye for god kvalitet, sier han.
  
Mustad har levert et pilotanlegg for automatisk agning til en islandsk speedsjark som demonstrerer hvordan fisket kan effektiviseres ved testing i Lofoten.

Ifølge Engh vil det være mulig å spare rundt én million kroner årlig ved å agne om bord i stedet for på land.
  
Dette gir bedre agn og mer fornuftig utnyttelse av arbeidstiden.

For Domstein er det viktig å kunne øke leveringshyppigheten for å kunne sikre stabile leveranser til kjedene gjennom hele året.

Kilde: Per Øyvind Nordberg/packnews.no

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no