Brynild satser miljøvennlig
– Vi har gått igjennom hele verdikjeden og blant annet sett på alt vi kan forbedre for å redusere miljøutslippene.
Resultatet er at vi gjør alt nytt på hele porteføljen og vil oppnå en miljøgevinst på minimum 50 tonn CO2 -utslipp i året.
Vi vil endre alt fra emballasje til logistikkløsning.
For oss handler dette om å ta samfunnsansvar og bidra til et bedre miljø, samtidig som vi tror både handelen og norske forbrukere vil ønske Norges mest miljøvennlige sjokoladeposer velkommen på markedet, sier Stig Lassen-Urdahl som er markedssjef i Brynild Gruppen.
Miljøgevinst tilsvarende 1000 flyturer
Brynild Gruppen har redusert mengden med luft i sjokoladeposene, gjort dem lavere og utnytter bredden i større grad.
Man vil da gå fra 400 poser til 756 poser per pall; det gir en forbedring per pall på hele 89 prosent. Det vil igjen føre til en årlig reduksjon på 47 prosent i antall paller som distribueres, det vil si 3400 paller og 54 trailere i året.
Ifølge SAS’ miljøkalkulator tilsvarer CO2 -utslippene som spares på frakt årlig, nesten 1000 flyturer fra Oslo til Bergen.
– Bak dette miljøbidraget ligger det et solid arbeid som setter en ny miljøstandard, som vi håper at flere aktører vil strekke seg etter.
Vi har i lengre tid vært opptatt av at leverandører til dagligvarehandelen tar en gjennomgang av dagens logistikkløsninger for å se om de kan oppnå miljø- og effektivitetsgevinster.
Samlet sett tror vi at kategorien for sjokoladeposer alene kan spare bruken av opp mot 20 000 paller årlig, og det tilsvarer en betydelig mengde med miljøutslipp og reduserte kostnader.
Dermed er oppfordringen sendt videre, sier Roar Getz, prosjektleder i Dagligvarehandelens Miljøforum.