Meny
02.09.2014

Wärtsilä vant ny designkontrakt på arktisk fartøy

Wärtsilä har signert sin andre kontrakt på selskapets nye serie av arktiske forsyningsfartøy (PSV). Den seneste ordren gjelder en multifunksjons-PSV som skal bygges av Tersan Shipyard i Tyrkia på vegne av USA-baserte Tidewater Inc. Tidewater er en verdens ledende leverandør av offshorefartøy. Fartøyet skal drives av norske Troms Offshore Supply Group, som er et heleid datterselskap av Tidewater. Kontrakten inneholder også en opsjon for ytterligere tre lignende fartøy.

Et av nøkkelelementene i tildelingen av kontrakten var Tidewaters krav til en kompakt design som samtidig gir størst mulig lastekapasitet. Driftseffektivitet og redusert drivstofforbruk var andre grunner for at Wärtsiläs løsning ble valgt. Fartøyet er designet for tre Wärtsilä åttesylindrede Wärtsilä 26 hovedmotorer, fremdriftssystem, system for håndtering av ballastvann og inert gassgeneratorer. Det skal etter planen leveres i 2016.
  – Nok en gang har Wärtsilä Ship Design sin dype forståelse for kompleksiteten i å operere i tøffe klima, samt selskapets evne til å møte kundens forventinger blitt belønnet med en betydelig ordre. Wärtsiläs evne til å levere totalløsninger, som kombinerer en sterk og effektivt design med drivstoffbesparende fremdriftssystemer blir stadig viktigere innen markedet for isklassefartøy, sier Riku-Pekka Hägg, Vice President, Ship Design, Wärtsilä Ship Power.
  Med Wärtsiläs design vil skipet bli utrustet for arktiske forhold, med skrog og propeller i henhold til DNVs isklasse ICE 1A. Dette bekrefter at fartøyet har tilstrekkelig med kraft og utstyr til å operere i arktiske områder. Videre vil fartøyet klargjøres for kaldt klima i henhold til DNVs DEICE klasse. Denne betegnelsen innebærer at skipet kan opprettholde sikkerheten og driften i islagte farvann, under tilising og ved lave temperaturer.
  Fartøyet er også klargjort for avanserte undervannsoperasjoner med en aktiv hiv-kompensert konstruksjonskran med kapasitet på 150 tonn, som raskt og enkelt kan installeres når det er nødvendig. For samme årsak gir designen også mulighet for helikopterdekk, noe som vanligvis behøves under arbeid med omfattende konstruksjonsaktiviteter under vann. Disse egenskapene gjør fartøyet til det nyeste innenfor multifunksjons-/undervanns-/konstruksjons-PSV-er.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no