Meny
02.01.2014

Henter ut data fra bilens hjerne

For første gang har en bilprodusent åpnet opp for at norske forskere kan logge data direkte fra bilens indre. Om flere fulgte etter, ville transportbransjen fått et verktøy til å ta store, nasjonale beslutninger.

Da Nissan-konsernet stilte opp i forskningens tjeneste i fjor og lot Sintef logge data direkte fra fem av deres Nissan Leaf- biler, representerte det en milepæl:  – Vi fikk tilgang til fantastiske data. Vi kom helt inn til bilens hjerne og kunne se hvor mye av energiforbruket som gikk til klimaanlegg og framdrift og hva som ble generert av energi fra bremsene, forteller transportforskerne Astrid Bjørgen Sund og Tomas Levin.
   Forskerne kaller det for smart datafangst. Å hente ut data fra bilens eksisterende sensorer er en metodikk som avdelingen jobber med i flere av prosjektene sine.
   Forskerne utstyrer sjåførene og kjøretøyene med smarttelefoner eller nettbrett og får dermed inn nyttige data som kan brukes i forskningsøyemed.
  
– Moderne kjøretøy er en gullgruve av informasjon om hvordan bilen brukes og om infrastrukturen kjøretøyet benytter. Om bilen kunne ha twitret om alt den vet, kunne vi fått tak i mange spennende problemstillinger, sier Levin.
  
– Vi ser på de samme problemstillingene innenfor transport som vi har gjort tidligere, men smart datafangst gir oss helt nye muligheter med eksakte data, forteller Sund.
  
– Vi kan identifisere problemer, få dekket større geografiske områder, og med nok data kan det leveres et bedre underlag for store transportmessige beslutninger som tas.

Utfordring
Per i dag er forskningsinstituttene avhengige av transportselskaper, sjåfører og bilprodusenter som kan gi dem tilgang til data for å kunne utnytte dette maksimalt.
   – Vi har ofte drømt om å kunne logge data direkte fra bil, men ingen bilprodusent har tidligere vært villig til å gi ut data. Nissan var den første, og i etterkant har også lastebilprodusenten Volvo bidratt med data, opplyser Sund.
  
Hun mener at i prinsippet kan dette gjøres for alle biler i landet.
   – Det ville skape en databank av stor nytte for nasjonen Norge. På litt lengre sikt vil uttrekk fra en slik databank gi vesentlig bedre beslutningsgrunnlag for større norske veiprosjekter.

Kilde: forskning.no

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no