Meny
11.07.2018

Et Smartby-initiativ som bidrar til et smartere miljø

Stadig flere byer i verden nærmer seg nå smart transformasjon gjennom en rekke smarte prosjekter hvor integrering av lokale tjenester, god infrastruktur, helse, grønn byplanlegging, energieffektivitet, bedre transportsystemer og avfallshåndtering er blant tjenestene som står i fokus.

Av: Petter Winzer Falch, teamleder – salg, Siemens Financial Services, Norge

Smart transformasjon handler om å sikre effektiv og bærekraftig bruk av ressurser, hvor fordelene kan være mange. Smarte løsninger kan for eksempel by på en betydelig effektivitetsøkning, samt ha mindre belastning på miljøet blant annet innen helse, logistikk og transport.

Nye måter å håndtere trafikken på
Implementering av veiprisingssystemer for å redusere trafikkstrømmen i overbelastede tettsteder og byområder er et eksempel på et slikt prosjekt som bidrar til reduserte utslipp og mindre overbelastning.
   I Durham i England har et vellykket overbelastningssystem vært på plass i femten år. Det middelalderske sentrumet har smale veier som ikke takler høye trafikkvolumer. Ordningen har oppnådd en reduksjon på 85 % i kjøretøystrafikken, og som følge av dette har kjøretøysutslippene falt betydelig. Inntektene har blitt reinvestert for å støtte en hyppig busstjeneste til og fra ladeområdet.
   Ettersom det blir stadig flere kjøretøy på norske veier øker også behovet for å finne nye måter å håndtere trafikken på her i Norge. Noe av løsningen kan finnes i implementering av overbelastningssoner, lavemissionssoner (“rene luftområder”), og andre veiprisingsordninger for å takle problemet.

Krever ressurser
Investering i slike systemer krever imidlertid økonomiske ressurser som kan være utenfor rekkevidden av by/kommunestyrets offentlige budsjetter. Virkeligheten er at kommunen trenger tilgang til en blanding av offentlig og privat sektorfinansiering.
En studie fra Siemens Financial Services (SFS) beregnet hvor mye eiendomsfinansiering en typisk by kunne ha tilgang til fra privat sektor. Studien viser at det er € 2,19 milliarder (cirka 20 milliarder kroner) tilgjengelig privatfinansierings-potensial for utviklingen av nordiske smarte byer.
   En spesialist-finansierer kan derfor tilby finansieringsmetoder som leiefinansiering og gi kommuner tilgang til den nyeste teknologien, uten å måtte bruke av knapp kapital eller tradisjonelle lån. En spesialist-finansierer har også omfattende teknisk kunnskap om teknologien og dens praktiske anvendelse i offentlige sektor.

Implementering
Veiprisingssystemer er bare ett eksempel på smart byutvikling. De kan redusere overbelastning fra trafikk og utslipp av forurensende stoffer, noe som bidrar til å forbedre leveverdigheten til et tettsted eller by. Budsjettet må imidlertid være tilgjengelig for å implementere systemet i utgangspunktet. Siden offentlige budsjetter fortsatt oppleves som stramme, anerkjenner mange kommuner den viktige rollen som den private sektoren kan spille for å hjelpe dem med å oppfylle sine "klare" ambisjoner.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no