Drivstoffbesparende innovasjon
Under ONS 2014 i Stavanger tidligere i år lanserte Wärtsilä sin nye innovasjon ”Low Loss Hybrid (LLH)”. Systemet benytter ulike kraftkilder i kombinasjon med energilagringsenheter (batterier) for at skip skal oppnå optimalt drivstofforbruk. I tillegg til årlige drivstoffbesparelser på opptil 15 prosent, avhengig av motortype og driftsprofil, sørger systemet for en betydelig reduksjon i eksosgassutslipp.
Hybridkontrollsystemet er nøkkelen for å sikre stabiliteten i skipets elektriske system. Wärtsilä LLH er integrert med kraftelektronikksystemet og de konvensjonelle kraftstyringssystemene. Det totale energilagringssystemet er godkjent i henhold til den nye DNV-klassen for batterisystemer. Wärtsilä LLH er egnet for bruk i en rekke markedssegmenter, inkludert offshorefartøy, slepebåter, ferger og kystfartøy, både i nybygg og ved oppgradering av eksisterende anlegg.
Optimal
effektivitet
En viktig funksjon i hybridsystemet er evnen til å redusere
variabel motorbelastning som forårsaker økt drivstofforbruk og utslipp. Ved å
benytte batterier vil motoren operere nærmere opp til sin optimale
effektivitet, og utslippene minimeres. Redusert vedlikehold og økt ytelse
gjennom hurtig respons fra energilagringssystemet er også blant fordelene.
– Drivstoffeffektivitet
og redusert miljøpåvirkning er sentrale behov for marineindustrien, både nå og
i framtiden. Wärtsiläs LLH-system bidrar til å oppnå dette og er viktig for å
muliggjøre energi- og kostnadseffektive operasjoner. Vi ser frem til å
introdusere dette konseptet til våre kunder under ONS 2014, sier Juhani Hupli,
Vice President, Electrical & Automation i Wärtsilä.
Drivstoffbesparelse
på 15 prosent
Wärtsiläs hybridsystem ble tidligere i år installert og
testet ombord i forsyningsskipet «Viking Lady». Et omfattende testprogram er
gjennomført i ulike værforhold og under ulike operasjoner, og testene bekreftet
en drivstoffbesparelse på 15 prosent. For dette fartøyet gir slike besparelser
en estimert nedbetalingstid på systemet på mindre enn fire år.
Utslippsreduksjonen var også betydelig, og lokale utslipp i havn kan praktisk
talt elimineres.