Meny
14.01.2020

Bosch hever nivået for kunstig intelligens

– Enten det gjelder automatisert kjøring, et smart hjem eller produksjon: Kunstig intelligens (KI) har blitt en integrert del av hverdagen.

Bosch bruker KI og Internet of Things (IoT) til å gjøre hverdagen enklere og så trygg som mulig for folk. Fokuset ligger på en sikker og robust KI for produksjon av smarte produkter, som Bosch skal stille ut på årets CES. Et av disse produktene er Virtual Visor: en KI-basert digital solskjerm for kjøretøy, som skal gjøre sin debut på verdens største messe for forbrukerelektronikk. Produktet har også vunnet en CES® Innovation Award, på samme måte som 3D-skjermene fra Bosch som også er laget for biler.
   Andre KI-høydepunkter fra Bosch på messen inkluderer en applikasjon for forebyggende vedlikehold av den internasjonale romstasjonen, et system for overvåking av biler innvendig samt en smartplattform for medisinsk diagnostikk.      
   «Løsningene vi stiller ut på CES gjør det klart at Bosch har som mål å bli en innovasjonsleder også innen KI,» sier Michael Bolle, styremedlem i Bosch. «Fra og med 2025 skal alle Bosch-produkter enten inneholde KI eller være utviklet eller produsert ved bruk av KI.» Det globale markedsvolumet for KI-applikasjoner forventes å bli rundt 120 milliarder dollar i løpet av den samme perioden, det vil si en 12-dobbel økning sammenlignet med 2018 (kilde: Tractica). Bosch ønsker å utnytte dette potensialet: Selskapet investerer allerede 3,7 milliarder euro hvert år i programvareutvikling, sysselsetter for tiden mer enn 30 000 programvareingeniører, og har 1000 medarbeidere som jobber med KI.
   I tillegg har Bosch etablert et omfattende opplæringsprogram. «Vi planlegger å ansette nesten 20 000 medarbeidere med KI-ekspertise i løpet av de neste to årene», forklarer Bolle. «Vi må ikke bare investere i kunstig intelligens, men i menneskelig intelligens også.» Programmet inkluderer kursformater på tre ulike nivåer for ledere, ingeniører og KI-utviklere, og inkluderer retningslinjer for ansvarlig bruk av KI. Bosch har utarbeidet et eget sett med KI-prinsipper som tar for seg spørsmål om KI-sikkerhet og etikk. Med dette kombinert med sin ekspertise, har selskapet til hensikt å bygge tillit hos både kunder og partnere: «Alle som har internalisert tekniske og etiske prinsipper, vet hvor viktig datasikkerhet og suverenitet er», sier Bolle. «På en måte er tillit det som utgjør produktkvaliteten i den digitale verden.»

Ekspertise redder liv
I fremtiden mener Bosch at ett kjerneområde for denne ekspertisen vil være den industrielle anvendelsen av kunstig intelligens. «Vi ønsker å utnytte styrken av kunstig intelligens, ikke for å skape modeller av menneskelig atferd, men for å forbedre teknologien til fordel for folk,» sier Bolle. «På grunn av dette må industriell KI være trygg, robust og forklarlig.» Ifølge Bosch, betyr dette at folk alltid skal ha kontrollen, både på gaten, hjemme og i industrien.
   Som en pioner innen utvikling av livreddende førersikkerhetssystemer som ABS, ESP og kontrollenheter for kollisjonsputer, har selskapet tidligere bevist at folk drar nytte av pålitelige maskiner. KI kan også gjøre førerassistansesystemer enda mer effektive og intelligente: Når Bosch’ KI-kamera for automatisert kjøring for eksempel identifiserer delvis skjulte fotgjengere, kan den automatiske nødbremsassistenten reagere på en enda mer pålitelig måte. Bosch skaper en læringsteknologi som er «Invented for Life».

Bosch investerer 100 millioner euro i en KI-campus
Innovasjoner krever investeringer. I tillegg til å bruke midler på programvareutvikling, investerer Bosch i mennesker og kompetansesentre over hele verden. Selskapet investerer blant annet 100 millioner euro i byggingen av en nytt KI-campus i Tübingen i Tyskland. Innflyttingen i det nye forskningskomplekset er planlagt mot slutten av 2022. Det vil da gi rundt 700 KI-eksperter plass til kreativ og produktiv utveksling. Disse ekspertene kommer fra Bosch, eksterne oppstartsbedrifter og offentlige forskningsinstitusjoner. Den nye campusen skal styrke utvekslingen blant eksperter i Cyber Valley. «Vi bygger tillit sammen» skal bli til virkelighet der. Bosch er en av grunnleggerne av Cyber Valley, som ble etablert i 2016. Dette er et fellesprosjekt for forskning som bringer sammen partnere fra industri, akademia og myndigheter for å drive KI-forskningen fremover og raskt kunne overføre forskningsresultater til virkelige, industrielle bruksområder.
I tillegg opererer Bosch’ Center for Artificial Intelligence (BCAI) på syv steder over hele verden, inkludert to i USA: i Sunnyvale, California og Pittsburgh, Pennsylvania. BCAI har per i dag totalt cirka 250 KI-spesialister som jobber med mer enn 150 prosjekter som omhandler mobilitet, produksjon, smarte hjem og landbruk.

Verdens første Virtual Visor ble skapt i USA
Bosch har kreative KI-hjerner som utvikler produktinnovasjoner innen mobilitet, smarte hjem og industri 4.0. Verdens første KI skapt for bilindustrien, som feirer sin verdenspremiere i Las Vegas, ble skapt i USA: Virtual Visor, som er en gjennomsiktig og digital solskjerm. En gjennomsiktig LCD-skjerm som er koblet til det indre overvåkningskameraet, registrerer posisjonen til førerens øyne. Ved hjelp av intelligente algoritmer analyserer Virtual Visor denne informasjonen og mørkner bare den delen av frontruten der solen blender bilføreren. Virtual Visor scoret høyest i sin kategori i CES’ Best of Innovation Awards. Den nye 3D-skjermen fra Bosch vant også i sin kategori. Ved bruk av passiv 3D-teknologi genererer skjermen en realistisk tredimensjonal effekt for bilder og varsler. Dette gjør at visuell informasjon kan oppfattes raskere enn når den vises på konvensjonelle skjermer, noe som øker trafikksikkerheten.
   Ytterligere sikkerhet kommer fra Bosch’ nye indre overvåkingssystem for kjøretøy. Den oppdager når føreren er søvnig eller ser på en smarttelefon basert på øyelokkbevegelser, blikkretning og hodeposisjon – og varsler føreren om kritiske situasjoner. Den overvåker også bilkupéen for å fastslå hvor mange passasjerer som er til stede og hvor og i hvilken stilling de sitter. Dette gjør det mulig å optimalisere driften av sikkerhetssystemer som kollisjonsputer i en nødssituasjon.
   I 2019 økte Bosch’ salg av førerassistansesystemer med 12 prosent, til rundt 2 milliarder euro. De baner veien for automatisert kjøring. I fremtiden, når kjøretøyene er i delvis automatisert kjøremodus for deler av en reise på f.eks. en motorvei, blir førerovervåkingssystemet til en uunnværlig partner: I slike situasjoner sørger kameraet for at føreren trygt kan ta rattet igjen når som helst. Innen 2022 vil selskapet ha brukt rundt 4 milliarder euro på automatisert kjøring, og ha ansatt mer enn 5000 ingeniører. For å runde av sin sensorportefølje på dette området, jobber Bosch nå også med å gjøre LIDAR-sensorer produksjonsklare. I tillegg til radar og kameraer, er LIDAR den tredje mest essensielle sensorteknologien. Langdistansesensoren LIDAR fra Bosch kan også oppdage ikke-metalliske gjenstander på lang avstand, som for eksempel steiner på veien.

Bosch’ KI brukes til romfart og medisin
Selskapet sikter høyt med sitt SoundSee-sensorsystem, som ble sendt ut i rommet ved slutten av 2019. SoundSee kjører på NASAs selvstendig flygende robot Astrobee, og skal isolere uvanlige lyder på ISS, analysere lyd ved hjelp av KI-drevet analyse og indikere når vedlikehold er nødvendig. Fra og med begynnelsen av 2020 skal lyddata som tas opp av Soundsee leveres til et bakkekontrollanlegg som er konfigurert til å oppfylle NASAs spesifikasjoner, og deretter bygges inn i Bosch Research Center i Pittsburgh i Pennsylvania i USA. Systemet, som knapt er større enn en matboks, ble utviklet i USA sammen med Astrobotic som en del av et NASA-forskningssamarbeid.
   Vivascope er et fullstendig jordbundet, men ikke desto mindre nyskapende produkt, og en smart patologiplattform som kan assistere med medisinske diagnoser. Vivascope forstørrer blodprøver eller prøver av andre kroppsvæsker, digitaliserer de mikroskopiske funnene og analyserer dem ved hjelp av KI-drevne algoritmer. Det er i stand til å presist og raskt identifisere uregelmessigheter i cellene og gir nyttig støtte til leger som skal evaluere og diagnostisere pasienter.

Smartbrillene Light Drive gjør hverdagsbriller smarte
Bosch stiller også ut flere ikke-KI-innovasjoner på CES. For eksempel er smartbrillemodulen Light Drive verdens første sensorbaserte løsning for å gjøre et vanlig par med briller smarte. Den er mer enn en tredjedel tynnere enn andre løsninger på markedet, og veier mindre enn ti gram. De krystallklare bildene som projiseres inn i brukerens synsfelt, er tydelige selv i direkte sollys og viser alt fra navigasjonsinformasjon og tekstmeldinger til kalenderoppføringer og bruksanvisninger – avhengig av informasjonen som mottas fra en smarttelefon eller smartklokke.
   På CES bruker Bosch sitt praktstykke innen IoT-skyttelteknologi til å presentere løsningene som selskapet tilbyr bilprodusentene og leverandører av mobilitetstjenester for elektrifisering, automatisering, tilkobling og personlig tilpassing av ridesharing-kjøretøyer. Porteføljen består ikke bare av komponenter, men inkluderer sømløst tilkoblede mobilitetstjenester som gir brukerne fleksibilitet i hvordan de bruker, administrerer, lader og vedlikeholder sine flåtekjøretøyer, samt gjøre alle turene trygge. Ved Bosch-standen kan besøkende også se forbedrede kjøre- og sensorteknologier for en tilkoblet og utslippsfri mobilitet i fremtiden.

Løsninger for hele huset: utvidet portefølje for bolig-IoT
Bosch utvider sine tjenester for Internet of Things (IoT) til boliger. Høydepunktet her er den åpne Home Connect-plattformen. Med oppstart midtveis i 2020, skal plattformen også tilby belysnings- og skyggekontroll, underholdning og smart hageutstyr fra forskjellige produsenter. Antallet partnerselskaper, som for tiden er på 40, er planlagt til å bli mer enn det dobbelte, slik at livet hjemme blir enda mer praktisk og effektivt.

Smart teknologi beskytter miljøet
Det underliggende ved alle disse innovative produktene er Bosch’ gründertenkemåte. «Vi ønsker å harmonisere kommersielt ansvar, miljømessige ansvar og samfunnsansvar,» sier Bolle. Klimabeskyttelse er også av største viktighet her. Ifølge Bolle: «Bosch utvikler ikke bare miljøvennlige løsninger, men opptrer også som en rollemodell. Ved utgangen av 2020 skal alle våre 400 anlegg over hele verden være klimanøytrale, og ikke lenger etterlate noen karbonavtrykk i alt fra utvikling til produksjon til administrasjon. Vi har allerede oppnådd dette for våre anlegg i Tyskland.»
   Kunstig intelligens spiller en rolle her også: Ved individuelle anlegg kan for eksempel en innebygd energiplattform bruke intelligente algoritmer til å identifisere avvik i energiforbruk. Dette alene har gjort det mulig for enkelte anlegg å redusere CO2-utslippene sine med mer enn 10 prosent på de siste to årene. Med tanke på at Bosch driver totalt 270 slike anlegg, er sparepotensialet enormt. Som Bolle forklarer: «Det er slik vi oppsummerer vårt budskap på CES: Bosch har store planer for KI på mange måter.»

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no