Meny
16.03.2005

Fremtidens sensorteknologi er på vei

Grunnforskningen hos den tyske produsenten TURCK har ført til utvikling av en ny teknologi innenfor sensorer.
Neste generasjon av induktive sensorer vil være konstruert på en helt ny måte: Mens de sensorene som hittil har vært kjent, bare har én spole, bygges fremtidens sensorer med et multispolesystem som en integrert del av kretskortet.

Sensorene med den nye teknologien lanseres til våren under navnet ”TURCK uprox+”.  I praksis vil de gi en rekke avgjørende fordeler:
• Langt bedre måleegenskaper (opptil 5 ganger lengre måleavstand enn med den nåværende teknologien).
• Helt nye muligheter for oppbygging vil forbedre mulighetene for å bygge inn sensorer i produksjonsanlegg.
• Faktor 1-standard vil sikre maksimal måleavstand, uansett om sensoren brukes i forbindelse med jern, rustfritt stål, kobber, aluminium eller messing.
• Høy operasjonell stabilitet uansett elektrisk støy, magnetfelter og sensorens plassering i produksjonsanlegget.

Det er en av verdens ledende spesialister innenfor produksjon av induktive sensorer som nå lanserer sensorer med multispolesystem. Den nye teknologien er resultatet av et omfattende grunnforskningsprosjekt i Tyskland. Hans Turck GmbH & Co. (med hovedkontor i Mülheim an der Ruhr) har da også patentert teknologien.

Større fleksibilitet – bedre økonomi
Induktive sensorer som finnes i de fleste automatiserte produksjoner, er ikke blitt videreutviklet avgjørende i de siste 25 årene – og derfor har den induktive sensoren hatt teknologiske begrensninger i moderne produksjon.

Den største begrensningen ved den gamle teknologien er at den nominelle måleavstanden bare er på få millimeter. Og denne måleavstanden er bare nominell på alminnelig jern, mens den faller med opptil 65 % ved bruk på metaller med dårligere magnetiske egenskaper, f.eks. rustfritt stål og aluminium. 

Med den nye teknologien vil én sensor kunne løse oppgaver som hittil har krevd mange ulike typer av tradisjonelle sensorer. Dermed kan antallet av sensorer til bruk for drift og vedlikehold av et bestemt produksjonsanlegg reduseres markant.

Et eksempel fra bilindustrien viser at for drift og vedlikehold av et typisk produksjonsanlegg vil antallet av ulike sensorer kunne reduseres fra cirka 200 til cirka 40. 

Ford, som er en av verdens største bilprodusenter, har allerede besluttet å innføre ”TURCK uprox+” på samtlige fabrikker i konsernet. Det gjelder også de fabrikkene som produserer andre bilmerker, f.eks. Volvo og Jaguar.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no