Meny
16.02.2005

Ny Saab drevet av etanol

En ny bil i Saab 9–5-serien er under utvikling og ventes å bli satt i produksjon i 2005. Bilen er utstyrt med en ”flex-fuel” 2,0 liter turbomotor som går på etanol, et miljøvennlig, fornybart drivstoff.
Bruken av etanol kan gi gunstige miljøavgifter og skattelettelser fordi den er produsert av korn og dermed kvalifiserer til å være en fornybar ressurs. Saab 9-5 FFV (Flexible Fuel Vehicle) vil gå inn i denne markedsnisjen med en motor som er programmert til å forbrenne etanol (E85) eller gasolin i ulike blandingsforhold.

Reduserte utslipp
I motsetning til bensin gir etanol reduserte utslipp av karbondioksid (CO2), drivhusgassen som man mener forårsaker global oppvarming. Dette er fordi mengden av CO2 som slippes ut under produksjonen, og forbruk av etanol omtrent tilsvarer det som fjernes fra atmosfæren når man dyrker kornavlinger for omgjøring.
  
I tillegg til å kvalifisere for skattelette, vil Saab 9-5 flex-fuel-motoren gi forbedret drivstofforbruk ved middels til høy belastning. Tester indikerer at man kan redusere forbruket med 15 prosent ved høye hastigheter fordi det ikke er nødvendig med rike blandinger for motorkjøling. På den annen side blir det neppe forbedringer ved by- og blandingskjøring som måles i følge EUs standard målemetode.

Større motorkraft
E85-drivstoffet med det høye oktaninnholdet 104 RON (85 prosent etanol) som oftest er tilgjengelig på fyllestasjoner, gir også forbedret motorkraft. Ytelsene i Saabs turbomotor vil øke fra 150 til 180 hk. 
  
Motorstyresystemet Saab Trionic i 2,0 turbo gjør det også enklere å rekalibrere og programmere de ulike tenningstidene og drivstoff/luftblandingen som etanol krever. De eneste andre vesentlige modifikasjonene er bruken av materialer som tåler etanol i drivstofftanken og -ledningene.

Også bensin
– Motorstyresystemet justerer automatisk for drivstofftype, slik at hvis det ikke er etanol tilgjengelig, kan man simpelthen kjøre på bensin, sier Kjell Bergström, administrerende direktør og styreleder i Saab Autmomobile Powertrain AB. – Turbomotorer er spesielt velegnet til å utnytte fordelene med etanol, og vårt arbeid med denne motoren indikerer at det er stort utviklingspotensial for dette drivstoffet.

Hva med Norge?
Mens svenskene har 140 bensinstasjoner, som selger etanol, har vi ikke en eneste slik stasjon i Norge. Mange EU-land, derimot, er kommet langt i å bruke etanol som drivstoff i biler. Det gjelder blant annet Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Spania. Utenfor Europa er det særlig Brasil som har satset på dette drivstoffet. Der går nesten halvparten av bilene på etanol.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no