Meny
20.05.2004

Max Havelaar lanserer etisk ris

Det er viktig at forbrukerne får flere muligheter til å gjøre etiske innkjøp, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Hun deltok på et arrangement hos Max Havelaar i forrige måned, der en ny etisk ris ble lansert. Dåvøy mente det var bra at de kom flere etiske produkter på markedet, slik at forbrukerne får anledning til å gjøre egne valg.

I løpet av mars måned ble Farmer’s Rice sendt ut til butikkene. Den nye risen er en såkalt parboiled langkornet middagsris fra kooperativet Tha Rua i Thailand. 

Dette faller sammen med at FN har lansert 2004 som internasjonalt år for ris. Ris er hovednæringsmiddel for over halvparten av verdens befolkning, samtidig som risproduksjon står overfor alvorlige utfordringer.

FN utfordrer verdenssamfunnet til å arbeide sammen for å øke risproduksjonen på en måte som vil komme bønder, kvinner, barn og spesielt de fattige til gode.

Skal styrke småbøndenes selvstendighet
– Det er veldig gledelig at det nye Max Havelaar-merkede produktet er ris, sier Ragnhild Hammer, informasjonsansvarlig i Max Havelaar.

– På denne måten kan den vanlige forbruker bidra til at de økonomiske forholdene for risbøndene forbedres betraktelig. Ved å kjøpe ris med Max Havelaar sitt garantimerke på styrkes selvstendigheten til småbønder og deres familier.

Man bidrar til å opprettholde de lokalt tilpassede rissortene og bøndenes kunnskaper om produksjonen, avslutter Hammer.

Garantert minstepris
Ved å være med i Max Havelaar-ordningen får bøndene en garantert minstepris som dekker produksjonskostnader og levekostnader. I tillegg kommer en merpris på 10–12 % som bøndene i fellesskap skal bruke til utviklingsformål.

En del av de ekstra pengene har bøndene valgt å bruke på opplæring i hvordan man skal klare seg med mindre kunstgjødsel – sprøytemidler har de allerede sluttet å bruke. Videre brukes de ekstra pengene til skolestipend til barn og ungdom, og til låneordninger.

Samarbeid med NorgesGruppen
NorgesGruppen ASA og Max Havelaar Norge har en samarbeidsavtale, der målsettingen er å bidra til økt handel med utviklingsland etter etiske prinsipper. Som resultat av denne avtalen lanseres nå Farmer’s Rice.

Fra før selges Max Havelaar-merket kaffe, te, økologiske bananer, appelsinjuice og litt sjokolade i Norge. Flere produkter er på vei.

Risen blir å finne i flere av NorgesGruppens profilhus, som Meny, Ultra og Centra.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no