Meny
04.07.2013

Forenkler billettbetaling over Internett og mobil

Nettbuss AS har tatt i bruk en mobil valideringsløsning fra Giant Leap Technologies AS med stor suksess. Over 200 ekspressbusser benytter nå håndholdte terminaler med strekkodeleser som validerer passasjerenes billetter. Det har forenklet billettbetaling over internett og mobil. – Tilbakemeldingen fra våre sjåfører og passasjerer er entydig positiv, sier merkevaresjef Dag Bones i Nettbuss AS.
Bones kan fortelle at løsningen fortløpende vil bli tatt i bruk på andre bussruter i Nettbuss. – Ny teknologi er avgjørende for å effektivisere selskapsdriften. I 2012 betalte 15 prosent av våre ekspressbusspassasjerer billetter via Internett og mobil. I 2013 forventer vi 50 prosents økning, mens vårt langsiktige mål er 100 prosent. Overgangen til elektronisk billettering vil redusere påstigningstiden og forbedre kapasitetsutnyttelsen, understreker han. 

Giant Leap vant anbudet om valideringsløsning i 2010 i sterk konkurranse med andre markedsaktører. I starten av 2011 ble den tatt i bruk.

Skandinavisk konsern
Nettbuss er heleid av NSB-konsernet med virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Markedsandelene i Norge er på 30 prosent, mens den i Sverige er på 6 og Danmark på 4 prosent. Omsetningen i 2012 var på 5,6 milliarder kroner. – Innen 2013 vil vi ha 8000 ansatte og 3300 kjøretøyer. I fjor benyttet 133 millioner passasjer våre busstjenester. Omsetning og antall passasjerer er økende, sier Bones. – For å takle denne veksten er vi avhengig av moderne IKT-systemer. Her spiller løsningen fra Giant Leap en avgjørende rolle, understreker han.

Knallhard konkurranse
Konkurransen på bussmarkedet er knallhard. På ekspressmarkedet er produkt og kvalitet avgjørende. Fra 1. mai lanserte selskapet Nettbuss express. I tillegg til seks langruter som Norway Bussekspress tidligere opererte, er det også ruter i Sverige og Danmark. Hovedtyngden er mellom Oslo og Kristiansand, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, sier Bones. Han legger til at 70 prosent av virksomheten i Norge omfatter rutekjøring (skolekjøring, by- og forstadskjøring).  – Dette skjer via offentlige kontrakter.

Valideringsløsning
Løsningen fra Giant Leap brukes til validering av billetter kjøpt via Internett eller mobil. Internettbilletten skrives ut av passasjer eller bringes med på mobilen. Ved hjelp av en mobil håndterminal med innebygd skanner validerer sjåføren billetten via mobilnettet i Nettbuss’ baksystem. – Dukker det opp kunder uten billett, men med referansenummer på sms, kan vi gjøre oppslag bakover og validere det som en billett. Det er også mulig å slå opp på kundens mobiltelefonnummer og validere billetten, sier Bones.

Utrulling
Nettbuss har tatt i bruk over 200 håndholdte terminaler fra Motorola på sine ekspressbusser. Tallet vil øke etter hvert som flere busser tar i bruk valideringsløsningen. – I dag benyttes den på Bus4You, som er vår flaggskipslinje mellom Stavanger og Bergen, i tillegg til TIMEkspressen på Østlandsområdet og ELVERUMekspressen. Vi tar nå i bruk løsningen også på langrutene Nettbuss express, påpeker Bones.

Sterk konkurranse
Valideringsløsningen er utviklet med utgangspunkt i Giant Leaps velutprøvde og stabile integrasjonsplattform Mobility Server og Klientapplikasjon. – Vi integrerer våre standardløsninger mot gjeldene fagsystemer. Hos Nettbuss har vi levert en mellomvare og standardløsning. Mellomvaren er koblet opp mot det sentrale bookingsystemet i Nettbuss. Standardløsningen er tilpasset vår klientapplikasjon PocketTRANSPORT, sier salgssjef Johan Norlander i Giant Leap. Han legger til at ekspressbussene benytter Motorola MC55/65.

Effektiviserer påstigningen
– Med nettbasert betaling effektiviserer vi påstigningen på buss. Kontantbetaling eller betalingskort tar mellom 40 og 60 sekunder, mens validering av billett på sjåførens håndholdte terminal tar 2 til 3 sekunder.  Dette sparer oss for mye plunder og heft, sier Bones. Han legger til at tilbakemeldingene fra sjåførene til bruk av valideringsløsningen fra Giant Leap er entydig positiv.  – Når salget skjer via internett og mobil har vi også full oversikt over hvor mange passasjer som venter på holdeplassene. 

Reis med mobilen
– Nå kan du kjøpe billett på mobil og ha den som billettbærer. Det er her vi vil ha all vår kundedialog og kundetransaksjoner. Vi vil ha bort kontant og kortbetaling på buss slik at vi kan øke avviklingshastigheten, sier Bones. – Vi starter nå en markedskampanje for å få flere kunder til å kjøpe billetter via nett med rabaterte priser og garanterte sitteplasser.

Fremtidsplaner
Netbuss har nå utviklet sanntidsposisjonsvisning. Den håndholdte terminalen har innebygd GPS. Den sender inn bussens GPS-koordinator til Nettbuss baksystem. – Denne informasjonen ønsker vi å overføre elektronisk til våre kunder slik at de kan følge bussens bevegelser i sanntid. Denne informasjonen deler vi med våre kunder – både på web og mobil, avslutter Bones. (mer informasjon på http://www.nettbuss.no/sanntid).

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no