Meny
07.02.2013

Hurtigruten – ”Kystens beste postbud”

Hurtigruten frakter betydelig mengder gods langs kysten, med Nor Lines som operatør med ansvar for markedsføring og salg. Nor Lines lanserer nå ”Hurtigpakken”, et nytt produkt som tar opp konkurransen direkte med Postens pakkepost. Både Nor Lines og Hurtigruten erkjenner at godsmulighetene langs kysten er lite kjent. Med ”Hurtigpakken” tar selskapene tak i dette. Konkurranseevnen for gods på kjøl er like aktuell i dag som for 120 år siden.
– ”Hurtigpakken” er en forenklet måte å sende små og mellomstore pakker på mellom alle Hurtigrutens 34 anløp, både billigere og ofte raskere enn tilbudet fra Posten, forteller produktsjef i Nor Lines, Per Anders Brattgjerd.

Trofast tjener i 120 år
Hurtigruten har vært en trofast tjener langs norskekysten i 120 år. To ganger om dagen, hver dag året rundt anløper et av de 11 hurtigruteskipene til kai i 34 ulike havner på strekningen mellom Bergen og Kirkenes. Som en pålitelig og effektiv transportør av passasjerer og gods er Hurtigruten kjent som ”Kystens riksvei nr 1”. Hurtigruten har helt siden starten vært en helt avgjørende del av infrastrukturen lang kysten.

Hurtigruten var i 1893 kommunikasjonsmessig revolusjon langs norskekysten, og den ga et tilbud til alle – godstransportører, lokalbefolkning og utenlandske turister. Post som tidligere brukte fem måneder mellom sør og nord, kunne nå være fremme i løpet av få dager. Richard With bidro til livsgrunnlag og samhandling for lokalsamfunn. I nyere tid er fly og vei blitt stadig viktigere også i Nord-Norge for kommunikasjon og logistikk i landsdelen.

Som 400 trailere hver dag
– Hurtigruten og Nor Lines ønsker å ta tilbake rollen som den raske og effektive transportåren langs kysten den fortsatt er, sier kommunikasjonssjef i hurtigruten Ragnar Norum.

Hurtigruten frakter betydelige mengder gods langs kysten, med Nor Lines som operatør med ansvar for markedsføring og salg. Fraktberegningsvekten var 100 000 tonn i 2011. 

Hurtigruten frakter primært stykkgods og til dels partilast. Det fraktes hovedsakelig matvarer og andre forbruksvarer nordover, mens varestrømmen sørover domineres av fisk. Det er få logistikksystemer som i dag kan måle seg med Hurtigruten når det gjelder lastekvalitet, frekvens og stabilt seilingsmønster. Omgjort i trailerlass utgjør dette 400 trailere hver eneste dag på strekningen Drammen – Oslo.

Kilde: Cisionwire

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no