Meny
29.12.2012

Ny skipsdesign reduserer drivstofforbruket

En kraftig bulb i baugen vil gjøre sitt til å minimere motstanden og begrense drivstofforbruket på Fjord Lines nye ferger som skal seile mellom Norge og Danmark over Skagerrak.
- Våre nye cruiseferger har fått en design både over og under vannlinjen som sikrer stabilitet og komfort for passasjerene. I tillegg blir det en nytelse å se skipene seile langs kysten, sier teknisk direktør i Fjord Line, Morten Larsen til nettstedet Boarding.

– En bulb kan svært effektivt redusere motstanden på et skip ved at den setter opp et bølgesystem som i stor grad nøytraliserer bølgene skapt av selve skroget. Dette fører til at skipet totalt sett genererer små bølger og dermed reduseres motstanden effektivt – i og med at bølgedannelse er en stor del av den totale motstanden på et skip, fremholder produksjonssjef Per Edvin Tande ved Bergen Group Fosen.

Omfattende tester
Larsen i Fjord Line opplyser at skroget har gjennomgått omfattende tester i MARINTEK sine tanker, både for motstand og sjødyktighet.

– Skroget ble testet i en rekke variasjoner av bølgehøyde og skipshastighet, og resultatene var svært oppløftende, sier Larsen.

MARINTEK konkluderte med at oppførselen i sjø er veldig bra, det vil si at komfort og sikkerhet er veldig godt ivaretatt på skipene. I tillegg vil reduksjon i hastighet i bølger være lav, også under meget ugunstige værforhold. Dette er særlig viktig for å unngå forsinkelser på rutene. Fjord Lines skip vil normalt seile 21,5 knop.

Lavere drivstofforbruk
I tillegg til den store og markerte bulben karakteriseres designen på de nye cruisefergene av en ekstrem V-form i forskipet, veldig slanke og fine linjer både i forskip og akterskip, lang overhengende hekk og et spesielt utformet akterskip foran propellen. 

Linjene på skipene er konstruert for å skape minst mulig motstand, i første rekke ved å slanke forskipet og trekke de fine linjene langt bakover slik at de ikke når sin fulle bredde før et godt stykke bakover i skipet. Dette skaper veldig god strømlinjeforhold for vannet. Form og fyldighet på et skip har stor innvirkning på drivstofforbruket, og de veldig fine og slanke linjene i forskipet reduserer forbruket betraktelig i forhold til mer konvensjonelle forskip. 

Helst fremst i skroget er baugen sylskarp, og vannets overgang idet det møter skroget, blir mye roligere og finere enn dersom baugen var buttere. Skipet får lov til å skjære gjennom vannet. Man unngår dermed at vennet bremses opp i samme grad som på et fyldigere forskip.

Optimalisert for spesifikk dypgang og hastighet
En cruiseferge som denne opererer typisk med den samme lasten og den samme hastigheten mens den er i transit. Det betyr at skroget kan optimaliseres for en spesifikk dypgang og hastighet, noe som øker effektiviteten betydelig mer enn dersom skipet skulle operere på flere dypganger. 

Skrogformen på Fjord Lines sine skip er optimalisert for en slik dypgang og hastighet.

Vann føres effektivt bort fra dekk
Den ekstreme V-formen i forskipet har en svært viktig funksjon ved at den hindrer vann i å komme opp på dekk. Når skipet seiler i bølger, vil det effektivt bli ført opp og ut til sidene lenge før de når dekket. Dette har blitt sjekket av MARINTEK i tankene deres, og konklusjonen derfra var at formen på “flare-ene” (altså selve formen på forskipet – V-formen) gjorde at vannet ble ført bort veldig effektivt. Også i den verste kombinasjonen av hastighet og bølgehøyde som ble testet, ble vannet ført effektivt bort fra skipet og dekket. V-formen gjør også at skipet kan ha slanke linjer akkurat i vannlinjen, men samtidig ha tilstrekkelig areal lenger oppe til oppholdsrom, tekniske rom, tanker etc. Generelt øker V-formen faren for ”slamming”, men testene MARINTEK har utført viser at denne effekten på Fjord Lines skip ikke gir grunn til bekymring.

Kilde: Boarding

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no