Meny
10.09.2012

Ford starter realistisk testing av fremtidig bil-til-bil-kommunikasjon

Ford har startet realistisk testing av fremtidsteknologier som del av et forskningsprogram som skal fremskynde kommunikasjon bil-til-bil og bil-til-infrastruktur på europeiske veier.
– Kommunikasjon bil-til-bil og bil-til-infrastruktur representerer det neste vesentlige skrittet når det gjelder kjøretøysikkerhet, sier Paul Mascarenas, visepresident for Ford Forskning og Innovasjon. – Ford er forpliktet til ytterligere realistisk testing med implementering innen overskuelig fremtid som mål.

Ford bidrar med 20 spesialutstyrte S-MAX-modeller i en flåte på 120 kjøretøy som skal teste 20 eksperimentelle sjåførassistanseteknologier i det fireårige forskningsprogrammet “Safe Intelligent Mobility” – simTD. Prosjektets mål er bedre å forstå potensialet til kommunikasjon bil-til-bil og bil-til-infrastruktur for å forbedre trafikksikkerhet og personlig mobilitet.

Ekspertene tror at det å bruke mobil kommunikasjonsteknologi for å integrere kjøretøyene med hverandre og med transportinfrastrukturen vil gjøre veiene tryggere og redusere trafikkopphopninger. Ingeniører ved Fords europeiske forskningssenter i Tyskland og sims prosjektpartnere har så langt testet teknologiene i et kontrollert forskningsmiljø. Nå skal de testes på offentlige veier under realistiske kjøreforhold.

Dette testes
Teknologiene som testes som en del av simTD, inkluderer følgende:
• Elektronisk bremselys der forankjørende kjøretøy gir en melding til kjøretøy bak hvis det gjennomføres en bråbremsing, også om hendelsen finner sted utenfor synsfeltet til sjåføren av dette kjøretøyet, for eksempel rundt en sving. Ford leder denne utviklingen og integreringen av løsningen.
• System for hindringsvarsel som gjør det mulig for et kjøretøy å informere andre veibrukere om en potensielt farlig hindring på veien, hva slags hindring det er og hvor den befinner seg.
• Trafikkskiltassistent som holder kontinuerlig kontakt med trafikkstyringssentre for å få tilgang til oppdatert informasjon om blant annet varierende hastighetsgrenser, midlertidige begrensninger og omkjøringer. Det vil også bli gitt informasjon om faktiske og kommende permanente reguleringer, som faste hastighetsgrenser og forkjørsrett.
• Offentlig trafikkstyring som gir nøyaktige trafikkprognoser basert på omfattende informasjon. Dette inkluderer identifisering av sannsynlige trafikkscenarier og deres innvirkning på gjennomføring av reisen.
• Internett-tilgang i bilen, som for eksempel gjør det mulig for sjåføren å bestille og betale for parkering underveis

Kilde: mynewsdesk.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no