Meny
10.09.2012

Volvo Penta hjelper Kustbevakningen med å spare brensel

Den første i en serie av fem avanserte kystovervåkingsfartøy har nådd sin endestasjon i Falkenberg. Med hjelp av Volvo Pentas innovative drivsystem kommer fartøyet til å kunne minske drivstoffforbruket med omkring 30 prosent sammenlignet med tradisjonelle installasjoner.
Etter vellykkede testkjøringer på Østersjøen hos Baltic Workboat i Estland og etterfølgende navneseremoni i slutten av mai 2012 bærer fartøyet, KBV312, nå svensk flagg. Dette er det første fartøyet i en serie på fem allsidige kystovervåkingsfartøy som hovedsakelig kommer til å  bli brukt til maritim overvåkning, grensekontroll, fiskerikontroll, miljøvern, redningstjeneste og dykkeoppdrag.

Effektivt fremdriftssystem og store drivstoffbesparelser
For å gi fartøyet den beste totale funksjonen valgte man Volvo Pentas innovative fremdriftssystem med fremoverrettede propeller, IPS (Inboard Performance System). Systemet består av tre fullt integrerte drivenheter basert på 3 x D13-800 rating 4-motorer, hver på 588 kW. Det gir en total fremdriftseffekt på 1764 kw.

Det lave drivstofforbruket gir store kostnadsbesparelser for Kustbevakningen, og med lavere utslipp av kulldioksyd og nitrogenoksider minker den negative miljøpåvirkningen. Motorene oppfyller allerede miljøkravet EPA Tier 3, som trer i kraft i 2014. Systemet er typegodkjent av DNV.

Under testkjøringer oppnådde fartøyet 32 knop med full belastning, og tiden på å akselere fra tomgang till 20 knop var bare 7,5 sekunder.

Høy manøvrerbarhet og lavt lydnivå
Fremoverrettede motroterende propeller og styrbare drivenheter har vist seg å være overlegent når det gjelder ytelse, kjøreegenskaper og drivstofforbruk. Eftersom propellene  arbeider i rolige farvann, blir drivkraften mer effektiv enn for konvensjonelle innombordssystemer. Og siden propellstrømmen er horisontal, brukes hele kraften til å skyve båten fremover. Dette gir både et bra grep i vannet, økt akselerasjon og lavt lydnivå.

Kombinasjonen av Volvo Penta D13-motorer med dobbel turbo og duopropteknikk gir fartøyet bra trekkraft, noe som er svært anvendelig for et fartøy i ulike typer redningsoperasjoner.

Joystickstyring, autopilot og integrert kontroll
KBV312 er utstyrt med det siste innenfor Volvo Pentas elektroniske kontrollsystem – EVC-E. I tillegg til joystickmanøvrering og satellittbasert posisjoneringssystem er KBV312 også utrustet med joystickstyring ved kontinurerlig kjøring. Det brukes ikke ratt, og styrespaken er bekvemt installert i armlenet i stolen til styrmannen. Fartøyet er dessuten utstyrt med ytterligere tre manøvreringsplasser med styrespaker og motorinstrumenter plassert på ulike steder for å kunne manøvrere i mange ulike situasjoner. 

EVC-E-systemet er tilsluttet et detintegrert bryggekontrollsystem (Integrated Alarm Monotoring and Control System – IAMCS) via et nyutviklet grensesnitt fra Volvo Penta. Alarm, overvåkning, alarmbekreftelser og rorindikasjon håndteres på IAMCS-displayt.
Ett nytt autopilotgrensesnitt forbinder EVC-systemet for styring med fartøyets autopilot.

Brannslukking
En annen ny EVC-funksjon er at midtmotoren kan kobles ut fra normal kjøring under havnemanøvrer, slik at motorens kraft kan brukes til fartøyets brannpumpe som brukes til ekstern brannslukking. I denne situasjonen kan fartyget drives med de ytre motorene  med styrespaken. Dette gir stor fleksibilitet ved at man kan operere i alle typer sjø- og vindforhold.

Fem fartøy totalt
KBV 312 er det første fartøyet, som får følge av ytterligere fire tilsvarende fartøy neste år.  De vil bli stasjonert rundt den svenske kysten. Siden lanseringen i 2005 har flere enn 14 000 IPS-enheter blitt levert over hele verden, først og fremst til fritidsbåter, men miljøfordelene gjør IPS til et stadig mer attraktivt alternativ også i kommersiell sjøfart, for eksempel i ulike typer av båter for gods- og persontransport, patrulje- og losbåter i samt båter for servicevedlikehold til havs.

 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no