Meny
16.05.2012

Norges største designprosjekt på skinner

I to år har 100 personer jobbet på høygir for å lage det ideelle toget for hundretusener av kollektivbrukere på Østlandet. Nå er det nye toget til NSB nominert til Hedersprisen for god design.
– Transport er en av de største og viktigste utfordringene samfunnet står overfor. Da er det ikke så rart at arbeidet med anskaffelsen og utformingen av de nye NSB-togene er en av Norges mest omfattende og gjennomgripende designprosesser gjennom tidene, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

– Et tog for fremtiden
Det bor 2,5 millioner mennesker på Østlandet, og antallet ventes å vokse kraftig flere steder i landsdelen. Hvert år gjøres det 52 millioner reiser med NSBs tog. 

– Vi skaffer nå nye tog for mange år fremover, med funksjoner som tar høyde for fremtidens behov. De nye togene skal hjelpe oss med å løse vår samfunnsoppgave, å transportere mennesker på en effektiv, sikker og miljøvennlig måte, sier Tom Ingulstad, konserndirektør og leder for NSB Persontog.

To hundre og atten tonn design
– Nominasjonen til hedersprisen er et godt bevis på at design også kan være et tog på over to hundre tonn. God design kan bety svært mye for både deg og meg i hverdagen, sier Ingulstad.

Det er mange år siden forrige gang NSB kjøpte nye tog, og selskapet har investert mye tid og krefter i anskaffelsesprosesse n. Alt fra toppledere til fageksperter, lokførere, konduktører, fagforeninger og verneombud har vært med på det tverrfaglige arbeidet med de nye togene, som også kalles ”Tog, type 74”. 

– Dette har vært et samlende prosjekt for hele NSB. Nær 100 medarbeidere har jobbet med togene over en toårsperiode, og det er klart at de ansatte føler eierskap til togene. Det handler rett og slett om yrkesstoltheten vår, sier Ingulstad. Toget har allerede mottatt den viktige internasjonale designprisen Red Dot Award. 

NSB har en egen analyseavdeling som måler kundetilfredshet, og kunnskapen og innsikten herfra var viktig da kravspesifikasjonen skulle utarbeides. Etter en svært omfattende prosess falt valget på den sveitiske togleverandøren Stadler Bussnang. Sammen med Nose Design presenterte de et konsept skreddersydd for Norges klima og topografi, tilpasset norske reisevaner.

– Bedre for alle
Helt fra begynnelsen var universell utforming et viktig premiss. Representanter fra fire organisasjoner for funksjonshemmede har derfor deltatt i arbeidet med utformingen av togene. Dette har blant annet ført til lavgulv i over 60 prosent av toget. 

– Løsninger som er universelt utformede, tar særlig hensyn til personer med nedsatt funksjonevne, men gjør togreisen lettere for alle. Vi har alle mobilitetsproblemer nå og da, om det skyldes beinbrudd, barnevogn eller en tung koffert. Da er vi avhengige av funksjonell design og at ting er tilrettelagt for oss. Det som er nødvendig for noen er bra for alle, sier Ingulstad.

Kapasiteten opp 30 prosent
Behovet for pålitelige tog ligger også til grunn for designløsningen bak toget. Viktige komponenter er bygd inn i toget eller plassert på taket, noe som gjør togene bedre rustet til å takle is og snø. Inne i vognene er møblene modulære, slik at NSB kan gjøre endringer i fremtiden dersom nye behov melder seg. 

Reisende til og fra jobb kan glede seg over både nettilgang og strømtilkobling. Også miljøet er ivaretatt – NSB reduserer energiforbruket sitt med 30,75 GWh årlig som følge av de nye togene. 

I første omgang kjøper NSB inn 50 tog, men avtalen med Stadler Bussnang åpner for å kjøpe flere. De første togene vil gå mellom Skien og Lillehammer. I 2013 skal toget også betjene strekningen Kongsberg – Eidsvoll. Flere seter kombinert med flere tog i drift betyr en samlet kapasitetsøkning på mellom 25 og 30 prosent, ifølge NSB-beregninger.

Kilde: Pressenytt

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no