Meny
16.02.2004

Inn i apenes år i 430 km/t

Idet denne avisen går i trykken, innledes apenes år i Kina. Og det blir nok et år med raskt vekst i likhet med det foregående.
Det nye flytoget mellom Shanghai og flyplassen utenfor byen kan stå som et symbol på denne veksten. Med en fart på 430 km/t raser det av gårde og gjør unna 30 kilometer på under 8 minutter.

Tysk teknologi
Flytoget, eller maglev-line, som det kalles, bruker teknologi fra det tyske Transrapid International. Toget glir 10 millimeter over skinnene ved hjelp av magnetisk kraft. Det er derfor ikke noe friksjon som bremser hastigheten. 

Dette systemet gjør at toget kan akselerere ekstremt raskt. I løpet av bare to minutter (en distanse på fem km) er toget kommet opp i 300 km/t. Til sammenligning må det franske TGV og det japanske Bullet Train tilbakelegge en distanse på 30 km før de når en slik hastighet.

Toget har en rekke fordeler fremfor tradisjonelle høyhastighetstog, blant annet mindre vedlikehold, vibrasjon og støy og en mer effektiv bruk av energi.

Mye penger
Maglev-toget har kostet ca. ni milliarder norske kroner, og det mener kritikerne er for dyrt for kommersiell drift. Riktignok har slike tog vært benyttet i Tyskland og Japan i en årrekke, men ikke på kommersiell basis.

Kineserne vurderer likevel å satse på flere ”maglev”-prosjekter. Blant annet snakker de om en høyhastighetsbane på mellom Shanghai og Beijing til en pris av 150 milliarder kroner.

En astronomisk pris, men det skremmer ikke kineserne, som ønsker å bli en ”high-tech trendsetter”. Wu Xiangming, sjefsingeniør for Shanghai-prosjektet, sier det slik:

”Maglev-teknologien vil øke Kinas konkurransekraft og gjøre det lettere å bygge ut en serie høyhastighetsbaner som i sin tur vil være med på å bygge opp en ny høyteknologisektor i landet.”
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no