14.02.2012
Rolls-Royce med gassystem til verdens første gassdrevne taubåter
Taubåtene, som vil bli utstyrt med det siste av teknologi for å sikre miljøvennlig drift, er et viktig skritt videre innenfor taubåtmarkedet når det gjelder fremdrift.
– Denne kontrakten er et gjennombrudd for gassmotorene våre i taubåtmarkedet, og gir oss bekreftelse på at motorytelse i form av responstid, drivstofforbruk og lavt metanutslipp er viktig for kundene våre, sier Robert Løseth, Rolls-Royce Senior VP- Propulsion and Engines, Merchant.
I tillegg til to gassmotorer og et tanksystem for flytende naturgass (LNG) skal Rolls-Royce også levere fremdriftsystem til de to taubåtene.
– Disse båtene er de første som tar i bruk de nye US35 azimuth-thrustrene til Rolls-Royce, noe som vil gi en ultimat responstid på manøvrering. Dette er særlig viktig for taubåter. Fremdriftssystemet vil også gi det lavest mulige drivstofforbruket i alle operasjonsmoduser, seier Løseth.
Rolls-Royce skal også levere automasjon- og kontrollsystem.
Buksér og Berging AS er eier av de to båtene, som vil få som oppgave å eskortere frakteskip for gass til og fra kai ved prosessanlegget på Kårstø. Taubåtene skal driftes av Statoil på vegne av operatøren Gassco AS.
Kilde: Marine & Energy
I tillegg til to gassmotorer og et tanksystem for flytende naturgass (LNG) skal Rolls-Royce også levere fremdriftsystem til de to taubåtene.
– Disse båtene er de første som tar i bruk de nye US35 azimuth-thrustrene til Rolls-Royce, noe som vil gi en ultimat responstid på manøvrering. Dette er særlig viktig for taubåter. Fremdriftssystemet vil også gi det lavest mulige drivstofforbruket i alle operasjonsmoduser, seier Løseth.
Rolls-Royce skal også levere automasjon- og kontrollsystem.
Buksér og Berging AS er eier av de to båtene, som vil få som oppgave å eskortere frakteskip for gass til og fra kai ved prosessanlegget på Kårstø. Taubåtene skal driftes av Statoil på vegne av operatøren Gassco AS.
Kilde: Marine & Energy