Meny
14.10.2011

Log:nett tilbakebetalt i løpet av to år

– Med Log:nett har vi effektivisert intern drift og forbedret infomasjonsflyten, sier logistikkdirektør Finn Kamås i Ruukki Norge. Han forteller at investeringskostnadene på systemet var inntjent i løpet av to år.
– I logistikksammenheng har ikke stålgrossister vært de fremste i innføring av ny datateknologi.

Med Log:nett er vi de første i Norge som tar i bruk strekkodeetiketter for merking av forsendelsene, sier Kamås.

– En rekke konkurrenter benytter strekkode på merking av produkter, men vi er de første som gjør det på sendinger til kunde, sier Kamås.

Han legger til at det har vært en utfordring å finne en etikett som tåler tøff godshåndtering. – Transportnett har vært til stor hjelp i denne prosessen.


Åpen webbasert løsning

Ruukki besluttet å ta i bruk Log:nett i 2009.
  
– Vi valgte Transportnett som leverandør fordi de har en åpen webbasert løsning.

Vårt krav var en løsning for planlegging av transport av våre leveranser. I samarbeid med Transportnett har vi fått et system tilpasset vårt behov.


Tre tilbydere
Tre tilbydere kjempet den gang om kontrakten.

– Mange av våre transportører benytter Hogia Unitrans. Transportnett har god integrasjon med dem.

Det var en avgjørende faktor for valg av deres løsning. Sammen med Transportnett har vi utviklet en løsning som gir oss full sporing gjennom hele verdikjeden, sier Kamås.


Grossist med vekstambisjoner

Ruukki Norge er en grossistvirksomhet, eid av den finske stålprodusenten Rautaruukki.
Firmaet har røtter tilbake til 1874, og har en solid posisjon i markedet.
   
– Vi får tilgang på standard stålkvaliteter i tillegg til spesialkvaliteter innenfor høyfast og slitebestandig stål.

Ruukkis kunder er mekaniske verksteder, stålbyggere, større entreprenørselskaper innenfor bygg, veiprosjekter og fundamentering.

I tillegg har selskapet kunder innenfor offshore og skipssegmentet, sier Kamås.

Han forteller at selskapet har solid vekst i Norge, og at det i dag er den ledende ståldistributøren i dette markedet.

Innenfor rustfrie materialer har Ruukki i mange år vært markedsledende, og registrerer også god vekst innenfor dette markedssegmentet.


Endringsprosessen

– Transportnett har løst oppgaven meget bra. Når de satte seg inn i endringsprosessen, tilpasset de systemet til vår forretning.

De er en leverandør med en liten organisasjon.

For oss betyr det at vi har få mennesker å forholde oss til. Kommandolinjene er korte, noe som gir raske beslutningsprosesser.

De har lagt ned mye ressurser i utvikling av et system for transportbrukere, understreker Kamås.


Modulbasert løsning

– Vi benytter flere moduler av løsningen fra Transportnett.
Det er Log:nett Controll, tn:link, tn:route og tn:mobile. Log:nett Controll er et webbasert verktøy for administrasjon av transport eller forhåndsmeldinger for kjørekontor, lagersjef, ekspedisjon, lageroperatør, sjåfør og transportør.

Vi benytter dette til et nettbasert ordretorg. Vi ser alle inn- og utgående logistikkoperasjoner med bl.a. ankomst- og avgangstider.

Godslister, etiketter og fraktbrev på ruter eller enkeltsendinger skrives ut fortløpende og håndterer endring av antall kolli, vekt, volum, transportør eller mottager, sier Kamås.


Elektroniske kommunikasjonsløsninger
tn:link er en elektronisk kobling til transportører, både store samlastere og mellomstore aktører.

– Den inneholder standard meldingsgrensesnitt til de mest kjente Transport Managment Systems (TMS), sier administrerende direktør Jan Ole Hansen i Transportnett AS. 

– Den benyttes til meldingsutveksler og integrasjonspunkt og håndterer dokumenter som pakkseddel, ordreplan, dokumentasjon på farlig gods m.m.. tn:route styrer eksisterende meldingsstruktur til flere transportører med ledetidsberegninger og aktørregister.

Den administrerer fremføringsplan på hver enkelt rute til Ruukki med bl.a. postnummer, estimert avgang og ankomst.


Integrasjon

Log:nett er integrert med ERP-systemet.

– Vårt personell som arbeider i Transportnett-løsningen, kan dermed se når ordrene bekreftes ferdigprodusert i ERP-systemet.

Da planlegges rutene i Transportnett, og bilene kan bookes.

De fleste av våre transportører har fått en klientversjon til Transportnett slik at de kan gå inn å se på sine egne transporter, sier Kamås.


Betydelig kostnadsreduksjon

– Systemet har nå vært i drift en periode og fungerer etter hensikten. Det har gitt oss stor rasjonaliseringsgevinst og bidratt til en betydelig kostnadsreduksjon.

Det gir oss informasjon om hvor varene til enhver tid befinner seg i verdikjeden, sier Kamås.

Han legger til at kundene i fremtiden kan følge varen fra A til Å da dette er et webbasert system.
– Vi har foreløpig ikke tilbudt våre kunder å benytte sporingsfunksjonen, men internt benyttes den aktivt.


Ledetidstabell
– Systemet har gitt oss data til utarbeidelse av en ledetidstabell som beregner en leveringsdato for en forsendelse.

Når ordren ferdigproduseres, endrer den status i systemet, sier Kamås.

– Dette er et verktøy som Ruukkis ansatte benytter aktivt i transportplanleggingen, avslutter han.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no