Meny
14.10.2011

Nor Lines bygger to naturgassdrevne skip

”Environship Consept” som vant ”Next Generation Ship Award” under årets Nor-Shipping blir nå realisert ved byggingen av to nye Nor Lines-skip.
 Stavangerrederiet Nor Lines har kontrahert de to naturgassdrevne godsskipene ved Tsuji Heavy Industries (Jiangsu) Co. Ltd. i Kina med levering i oktober 2013 og januar 2014. Selskapet har også opsjon på bygging av ytterligere to skip.
  
Skipstypen er utviklet i tett samarbeid med Rolls-Royce og innebærer, foruten bruk av naturgass som drivstoff, også nyvinninger relatert til skrogdesign, fremdriftsanlegg og kraftproduksjon om bord, noe som øker energieffektiviteten.

Hvert av skipene vil ha en kapasitet tilsvarende minst 200 vogntoglast.

Fleksibiliteten for transport av stykkgods, containere, rullende materiell og fryselast opprettholdes.
  
Bygging av skipene utløser også store leveranser fra norske leverandører. Mer enn 50 prosent av kontraheringsverdien er relatert til leveranser fra norske selskaper, og det er hovedsakelig snakk om ny miljøteknologi.


Fremtidens drivstoff

– Bruk av naturgass (LNG) som drivstoff gir en kraftig forbedring i miljøregnskapet for en allerede miljøvennlig sjøtransport.

Nor Lines og eieren, Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), mener at fremtidens drivstoff for skip er naturgass.

I forhold til oljedrevne skip vil de to nye Nor Lines-skipene ha mer enn 35 prosent lavere klimagassutslipp.

Utslippene av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med 90 prosent, og svovel- og partikkelutslipp fra drivstoffet elimineres, forklarer adm.dir. i Nor Lines AS Toralf Ekrheim.


Fra vei til sjø

I snart 40 år har det vært en klar politisk målsetting å overføre mer godstrafikk fra vei til sjø.

Når rederiet nå gjør festtaler om til handling og investerer en halv milliard kroner i nye naturgassdrevne miljøskip, håper det at myndighetene også vil legge forholdene bedre til rette for økt bruk av sjøtransport av stykkgods.

Dette vil både være god miljøpolitikk og god samferdselspolitikk, ifølge Nor Lines, som fremholder at hvis miljøvennlig sjøtransport skal være et reelt valg for transportkjøperne, må det også være et kommersielt konkurransedyktig alternativ.

Et bedre tilpasset avgiftsregime og bedre rammebetingelser vil øke sjøtransportens konkurranseevne.


Avgiftsfritak?

Environship Consept sine nyvinninger relatert til innebygde miljøegenskaper (LNG-tank), sikkerhet (doble sider og dobbelt bunn) samt moderne mannskapsinnredning øker miljøskipenes volum og følgelig bruttotonnasjen sammenlignet med dagens skip.

Men det fører til en uforholdsmessig stor økning i de allerede konkurransevridende, høye avgiftene til både Kystverket og havnene, fordi disse beregnes ut fra bruttotonnasje.

For å få fornyet nærsjøflåten med naturgassdrevne miljøskip oppfordrer Nor Lines myndighetene til å innføre fritak for statlige avgifter og havneavgifter for slike skip.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no