Meny
23.09.2011

Bytte av partikkelfilter: Billig løsning kan bli dyr

– For stadig flere bilister vil utskiftning av diesel partikkelfilter (DPF) bli en aktuell problemstilling. Da er det viktig at man velger et godkjent ettermarkedsprodukt fra en seriøs leverandør og ikke lar seg lure av en lav pris på et mindreverdig piratprodukt, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco i Norge.

Et raskt økende antall bilmodeller leveres nå med diesel partikkelfilter som standardutstyr.

Slike filtre lever ikke evig og vil på et gitt tidspunkt kreve utskiftning. Siden et DPF av god kvalitet er en relativt kostbar komponent, oppstår det her et lukrativt utskiftingsmarked.
  
– Vi ser allerede flere eksempler på at piratleverandører rehabiliterer brukte partikkelfiltre og selger disse som fullgod vare.

I mange tilfeller dreier det seg imidlertid om gamle DPF-filtre som bare er høytrykksvasket i originalhuset og deretter tilbys som fullverdig utskiftningsprodukt.


Kjenner ikke forhistorien
Faktum er derimot at ved denne vaskeprosessen vaskes også noe av den innvendige coatingen bort, og filterets effekt – som allerede i utgangspunktet er redusert – reduseres ytterligere.

For kunden vil dette ofte føre til ergrelser og nye verkstedbesøk for rengjøring av filteret.

Kunden kjenner ikke forhistorien til et slikt produkt, verken hvilken bil filteret har sittet i, hva slags kjøring bilen har hatt, hvordan kvaliteten på drivstoffet har vært, og om bilen har fått regelmessig og tilfredsstillende vedlikehold.

Risikoen er stor for at en lav kjøpspris kan bli vendt til et langt større tap på grunn av kortere levetid og helt nødvendig ny utskiftning, sier Terje Støa Edvardsen, og tilføyer at et viktig faremoment er at et slikt filter raskt kan tettes på grunn av for stor akkumulering av sot, noe som i sin tur også kan føre til skader på motoren.
  
Han anbefaler bileiere å holde seg til godkjente, homologiserte produkter, selv om prisen for slike i utgangspunktet er noe høyere.
  
Bare homologiserte produkter kan garantere ytelse og lavest mulig forbruk, samtidig som det beskytter mot skadevirkninger for kjøretøy, miljø og helse.

Derfor er de også vel verdt prisen sin.

Et Walker diesel partikkelfilter har da også en levetid på 80 000 – 120 000 kilometer før det behøver rehabilitering eller utskiftning, slutter Terje Støa Edvardsen i Tenneco i Norge.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no