Meny
16.06.2011

Åpner Europas største dekksenter i Oslo

På Furuset i Oslo bygges nå det som trolig blir Europas største dekksenter. Med 9100 kvadratmeter kan Dekkmann ta imot mange av de nær 200 000 bilene som passerer hver dag.

Det nye dekksenteret blir nesten tre ganger så stort som Dekkmanns nest største.

Senteret representerer en investering på 20 millioner kroner for dekkgiganten, og selskapet regner med en omsetning på nær 100 millioner i året i løpet av få år.

Men hvordan kan det være behov for en slik gigant i ”lille” Oslo?
 
– Dette er et trafikknutepunkt med nesten 200 000 biler som passerer på E6 hver dag. I tillegg er det omtrent 250 000 innbyggere innenfor 20 minutters kjøring.

Det er et skrikende behov for et dekksenter som kan betjene lastebileiere i og rundt Oslo.

Det er også for lite dekkhotellkapasitet for private, forklarer Stefan Funch, administrerende direktør i Dekkmann.
  
Selskapet regner med at det nye senteret vil skifte omkring 100 000 dekk på personbiler per sesong samt 15 000 hjul i året på lastebiler.


Enorm trafikkøkning
En analyse gjennomført av Statens vegvesen, viser at trafikken på E6 ved Alnabru har økt med rundt 50 prosent i perioden 1991 til 2006.

Og trafikken i området vil bare fortsette å øke.
  
– Samtidig med denne utviklingen er tomteprisene i Oslo blitt enormt høye, og det er vanskelig å få tak i store tomter med sentral beliggenhet.

Det har nok gjort at behovet har vokst seg større enn tilbudet, forklarer Funch.


Stor konkurranse
Forbundsleder Per Madsen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er positiv til Dekkmanns storsatsing. NLF har rundt 4000 medlemmer med til sammen rundt 15 000 biler – en gruppe som opplever at dagens tilbud ikke fungerer.
  
– Oslo har stor tilflytting og får mange nye arbeidsplasser. Samtidig er Norge et land med store geografiske avstander.

Det krever mye transportarbeid, og mye av det går gjennom Oslo.

Alnabru-området blir med det nye dekksenteret ytterligere befestet som Norges gummihovedstad.

De fleste konkurrentene innenfor bildekk er etablert i området.

– Vi respekterer alle konkurrenter, men er ikke redd for noen av dem. Med høy service og tung kunnskap er vi overbevist om at dekksenteret blir en suksess, sier Funch.
  
Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, påpeker at stadig flere kjøper tjenester utført av andre. Dette gjelder også for bileiere.

Han advarer imidlertid bileiere mot å havne i en situasjon hvor den første snøen er kommet, mens vinterdekkene befinner seg på dekkhotell.

Han anbefaler derfor å følge med på værmeldingen og planlegge dekkskiftet i god tid.
  
Dekkmann sender i forkant av dekkskiftsesongen ut tekstmeldinger til sine dekkhotellgjester for å minne dem om å komme for å skifte dekk i tide.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no