Meny
24.11.2003

Offshorerederier øker slepekapasiteten i Nord-Norge

Regjeringen styrker slepekapasiteten i Nord-Norge med tre fartøyer på grunn av den økende oljetransporten fra Russland.
Norges Rederiforbund er fornøyd med fiskeriminister Svein Ludvigsens handlekraft i saken. Norges Rederiforbund er svært tilfreds med at fiskeriministeren har fått på plass slepekapasitet i Nord-Norge så raskt.

Vi har vært bekymret for den manglende ulykkesberedskapen i nordområdene og har ved flere anledninger presentert forslag til løsninger, sier Marianne Lie, administrerende direktør i Norges Rederiforbund. 

Samarbeid mellom Kystverket, Kystvakten og Forsvaret sikrer tilstedeværelsen av tre slepefartøyer som vil dekke området fra Lofoten til Grense Jakobselv. I tillegg har regjeringen vedtatt en rekke tiltak som også vil redusere risikoen for en ulykke i kjølvannet av den russiske oljetransporten, som utvidelse av territorialgrensen, fastlagte seilingsleder for skip med farlig last og innføringen av antikollisjonssystemet AIS. 

Norge har en stor offshoreflåte på 350 fartøyer, 250 av disse opererer på utenlandske sokler. Vi har erfaring fra hele verden og er glade for å kunne være bidragsytere til økt sikkerhet langs norskekysten, sier Marianne Lie.

Buksér og Berging i Oslo har fått kontrakt på Skandi Beta, som de igjen leier inn fra DOF Management AS. Solstad Shipping AS har fått kontrakt på Normand Trym, som skal brukes frem til Kystvaktens nybygg fra Remøy Shipping AS kan leveres om et år.

I tillegg er Kystvaktskipet Valkyrien, tidligere Far Senior, solgt fra Farstad Shipping ASA. Vedtaket er ikke endelig før klagefristen utløper.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no