Meny
02.02.2011

Peilepinnen ikke til å stole på

Selv om peilepinnen viser riktig oljenivå, kan kvaliteten på oljen være elendig, advarer fagfolk.

– En bilmotor bruker olje, så det trenger ikke å være noe sunnhetstegn at nivået ikke synker, sier Ove Bakkemo, kjedeleder i BilXtra verksteder.
  
Over tid kan motoroljen bli vannet ut. Væskemengden kan holde seg, mens kvaliteten likevel er redusert.
  
– Oljen kan ha blitt blandet opp med kondensvann, uforbrent bensin og ulike tilsetningsstoffer.

Da gjør den ikke lenger jobben sin like godt, og bør skiftes ut, sier Bakkemo.
  
Spesielt i kuldeperioder er det fare for at utluftingssystem og oljeslanger fryser.

Resultatet kan bli en plutselig utblåsing som kan tømme motoren for olje på kort tid og føre til motorhavari, påpeker Bakkemo.
  
En fargetest kan gi viktige signaler om kvaliteten.

– Ny, frisk olje er gjerne nøttebrun. Hvis den blir grå, er det tegn på høyt innhold av vann.

Blir den svart tyder det på at den inneholder mye sotpartikler og avleiringer, sier Bakkemo.


Bilens blodomløp
Nyere biler kan kjøre lenge mellom hver service. Også intervallene for oljeskift har økt de senere årene.

Det kan lett bli en sovepute som fører til at en del bileiere tar for lett på vedlikeholdet, mener Bakkemo.
  
– Oljesystemet er selve blodomløpet i bilmotoren. Det må måles og sjekkes med jevne mellomrom.

Dette er spesielt viktig ved mye småkjøring og hvis bilen er noen år gammel.

Da øker sannsynligheten for at kvaliteten forringes mellom oljeskiftene, sier Bakkemo.

For lite eller for dårlig olje kan gi skade på alle mekaniske deler som smøres gjennom oljesystemet, påpeker Håkon Klingenberg i Bilservice Konsult AS, som tilbyr kurs og kvalitetssikringssystemer for bilverksteder og rekvistiaforretninger samt kvalitetskontroll av ferdig reparerte kjøretøy.
  
– Når smørefilmen blir dårlig, går det spesielt ut over glidende flater. I det lange løp vil blant annet sylindre, stempler og kamaksel bli slitt.

Det kan øke trykket i motoren og medføre betydelig skade, sier Klingenberg.


Minsker slitasjen
Olje og filtre bør skiftes i hvert fall etter 15 000 til 20 000 kjørte kilometer hvis man ikke følger bilens service- og vedlikeholdsprogram.

Dette er det særlig viktig å huske nå i starten av vintersesongen, for å minske motorslitasjen og miljøbelastningene ved bilbruk, mener Klingenberg.
  
– Ved mye småkjøring med mange start og stopp blir ikke motoren driftsvarm. Et slikt bruksmønster reduserer oljens levetid, sier Klingenberg.
  
Å bruke riktig type olje har også stor betydning, og kan i noen grad også være avgjørende for at bilfabrikantens garantier skal gjelde.
  
– Det finnes nok dessverre verksteder som ikke er nøye nok med dette, og ved etterfylling er det sparsomt med råd å få på en vanlig bensinstasjon.

Det er viktig å følge de spesifikasjonene som er gitt i instruksjonsheftet, og spørre fagfolk til råds ved behov, sier Håkon Klingenberg.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no