Meny
28.11.2010

Revisjonsstans på Kårstø gikk glatt

Statoils Kårstø-anlegg nord for Stavanger spiller en nøkkelrolle i transport og utvikling av gass fra norsk kontinentalsokkel.
Da Statoil stengte anlegget for en planlagt revisjon, var det AGA som hadde jobben med å forsyne Kårstø med nitrogen. De fullførte oppgaven med glans.

– Logistikken var en utfordring, men takket være et nært samarbeid og nøye planlegging mellom de forskjellige divisjonene i AGA ble jobben gjennomført uten problemer, sier Jostein Thomassen, Vice President IG i AGA.

– Vi har tross alt brukt ett år på å planlegge dette prosjektet.


Full kontroll
– AGA gjorde en meget god jobb under stansen. Vi hadde plassert ut fire ekstra nitrogentanker som AGA hadde ansvar for.

AGA logget tankene og hadde full kontroll på logistikken. Ved at de tok på seg dette sparte vi operatørene på Kårstø for mye arbeid, og de kunne konsentrere seg om stansen, sier Johan Øvrebø, ansvarlig for innkjøp av nitrogen til Kårstø.
  
Kårstøanlegget er Europas største utskipningshavn for flytende gass (LPG) og verdens tredje største gassprosesseringsanlegg i sitt slag.
  
Dette prosjektet er det største ”shut down” siden Kårstøanlegget åpnet i 1985.

Revisjonene varte fra 18. august til 7. september.

Mange rør måtte purges med nitrogen før de kunne tas ut til vedlikehold.


1780 tonn nitrogen
– Vi har gjennomført liknende oppgaver her tidligere, men ikke i like stor skala som dette, sier prosjektleder, Gunnar Sørensen i AGA.

– For å imøtekomme Statoils høye krav hadde vi biler fylt med nitrogen på veien non stop for å sørge for en jevn leveranse til anlegget.16 sjåfører var kontinuerlig på veien for å kunne levere de 1780 tonn med nitrogen som denne jobben krevde.
  
Effektivitet var svært viktig i denne leveransen, så AGA sørget for at sjåførene kjørte ”stafett” mellom Kårstø og Oslo.

Sjåføren som kjørte fra Oslo, stoppet på Haukeli, midt mellom Bergen og Oslo, der en utvilt sjåfør tok over bilen og fortsatte til Kårstø.

Den samme prosedyren gjaldt biler på vei fra Kårstø til Oslo.
  
– På denne måten kunne vi ha trailere på veien døgnet rundt og levere optimalt, forklarer Sørensen.
  
– Totalt hadde vi 74 biler på veien, som hver kunne frakte 28 tonn flytende nitrogen.
  
– Takket være et ryddig og godt gjennomført internt samarbeid og prosess ble dette prosjektet ikke annet enn en suksess, sier Thomassen, og legger til: – Parallelt med Kårstø, leverte vi også to biler per dag til Mongstad, Norges største raffineri, og 500 tonn til Halliburton.

Statoil forespurte også leveringer til Melkøya i Hammerfest.

Så etter at vi hadde levert til disse også, fikk vi svært gode tilbakemeldinger fra Statoils innkjøpsavdeling i Bergen.

De var svært imponerte, avslutter Thomassen. 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no