Meny
28.11.2010

Norsk teknologi vekker internasjonal oppmerksomhet

Den lille skiensbedriften Kebony ASA er vurdert til å være blant de hundre mest lovende bedrifter innenfor miljøteknologi, i konkurranse med 3138 nominerte bedrifter.
Det er den engelske avisen The Guardian som står bak kåringen ”Global Cleantech 100”. skiensbedriften Kebony ASA er plassert blant de 100 mest lovende bedriftene innenfor miljøteknologi av en 60-personers internasjonal ekspertjury.

3138 bedrifter fra 50 land var nominert til Global Cleantech 100.

Selskapene ble identifisert ut fra evne til å levere løsninger til verdens utfordrende miljøproblemer og vurdert ut fra potensialet til å oppnå vekst og markedspenetrering internasjonalt de neste fem til ti år.
  
Kebony ble valgt med blant de hundre beste med bakgrunn i en produksjonsprosess som gir permanente forbedringer i bærekraftig trevirke, for eksempel furu og lønn.

Prosessen er miljøvennlig og gir økt varighet, stabilitet og vedlikeholdsfrihet.

Metoden sikrer at vanlig tre kan erstatte tropisk tre og materialer impregnert med giftstoffer, både med tanke på utseende og tekniske kvaliteter.


Prestisjefylt
– I Kebony er vi selvfølgelig både glade og stolte over å bli anerkjent som en av verdens 100 beste miljøbedrifter i en så prestisjefylt konkurranse.

Dette er en fantastisk refleksjon av mange års hardt arbeid og innsats og en motivasjon i forhold til våre internasjonale ambisjoner.

Vi har etablert distribusjon i flere nøkkelmarkeder og har levert materialer til flere hundre prosjekter innenfor bygg, marina og båtdekksegmenter, sier markedsdirektør Jan Terje Nielsen i Kebony ASA.
  
– Vi er fortsatt i utviklingsfasen internasjonalt sett, men denne typen anerkjennelse er definitivt viktig for å etablere en posisjon på den internasjonale arenaen.

Sammen med en massiv internasjonal medieinteresse merkes det selvfølgelig også på et stort antall innkommende henvendelser fra hele verden, sier Nielsen.
  
Kebony har fått diverse andre priser og utmerkelser: CNBC Business har plassert skiensbdriften blant de 25 mest kreative bedriftene i Europa, og TTJ London ga dem Excellence in Marketing Award.

I Norge har bedriften bl.a. fått NHOs nyskapningspris, to Glassbjørner for økodesign og innovasjon og Blått Hav-prisen – og naturlig nok Svanemerket.

Miljøorganisasjoner bruker ofte Kebony som et eksempel på at det finnes løsninger og ikke bare mørke skyer på miljøhimmelen.

Bedriften ble for eksempel presentert på Bellonas CC8-konferanse i på Klimakonferansen i København.


Internasjonal omtale
I løpet av det siste året har det vært rundt 500 presseoppslag om Kebony.

Blant annet CNN, BBC, CNBC, Financial Times, The Economist, Washington Post, Deutsche Welle og Wallpaper har lagt merke til den norske bedriften med bare 50 ansatte.
  
– Regnskogtømmer og avskoging har fått mye oppmerksomhet i den senere tid. Regjeringens lovnad om 15 milliarder over fem år til vern av regnskog har aktualisert behovet for å stanse avskogingen.

Nå som klimautslipp har blitt etablert i folks bevissthet, etterlyses de reelle løsningene.
Teknologi er også fremhevet av norske myndigheter som en nøkkelfaktor på mange av våre klimautfordringer.

Dagens globale utfordringer i forhold til avskoging av den tropiske regnskogen gjør Kebonys miljøvennlige materialer ekstra aktuelle, sier Jan Terje Nielsen.
  
Over flere år har Kebony utviklet en miljøteknologi som gir et alternativ til truede tropiske tresorter gjennom å oppgradere egenskapene til bærekraftig trevirke.

Dette skjer gjennom en prosess som benytter en væske utvunnet av restavfall fra sukkerproduksjon. Utseendet og egenskapene til dette miljøvennlige, modifiserte trevirket er til forveksling likt regnskogtømmer.
  
Kebony er installert i flere hundre bygg og utendørskonstruksjoner, blant annet Kragerø Spa, Sporveiene, Restaurant Le Canard, Marine Harvest og et stort antall skoler og barnehager.

Norske og internasjonale båtprodusenter viser også stor interesse for selskapets produkter som et alternativ til regnskogtømmer.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no