Meny
29.09.2010

Mange fordeler med internettbasert styrings- og kontrollsystem

Kolli AS startet opp i januar i år som transportselskap med base i Hokksund. Firmaet er en sammenslutning av fem eksisterende virksomheter i det samme området.
Hensikten med sammenslutningen er å styrke driften og trekke fordeler av en større virksomhet, blant annet å foreta investeringer som firmaene hver for seg ikke er i stand til å bære økonomisk.

Blant investeringene er et nytt, internettbasert styrings- og kontrollsystem som skal sikre bedre rutiner innad og bedre service overfor kundene.

– Svendsen Transport var det eneste firmaet som hadde EDI- og PDA-løsning da vi gikk sammen, sier daglig leder i Kolli AS, Olav Goberg.

– Vi hadde allerede installert Transportnetts løsning i kombinasjon med Unitrans, så det var naturlig at Kolli også begynte å bruke denne løsningen fra januar av.

Kongsberg Budservice hadde riktignok et eget system, men det var ikke integrert mot kundenes systemer.

Våre erfaringer med Transportnetts system har svart helt til forventningene.

For det første har vi en elektronisk plattform på utgående transport til våre kunder.

Dette gjør at vi har økt vår kundekvalitet når det gjelder sporing, men det viktige er at vi har gått over til elektronisk fraktbrev på leveranser.

Dessuten er det integrert mot Unitrans og generer fakturaer fortløpende.


Elektronisk i hele verdikjeden
– Systemet gir oss en tidlig oversikt over inngående gods da vi har EDI-integrasjon til de viktigste kundene og partnerne, det vil si at vi hver dag mottar oppdrag direkte inn i ordretorget i Unitrans.

Det betyr at vi kan behandle vesentlig flere ordrer enn ved et manuelt system.

Og i tillegg får vi mulighet for bedre planlegging av våre transporter, og vi sikrer en høyere leveringsdyktighet for våre kunder.

Vi oppnår en lettere sporing av godset og ser hurtig hvor det befinner seg til enhver tid. Det betyr at Kolli oppnår en høyere servicegrad overfor kundene.

Vårt mål er å bli 100 % elektronisk i hele verdikjeden fra bestilling av transport til utsendelse av faktura.  Vi er på vei mot dette målet, sier Olav Goberg.


Kundene krever mer en bare transport

Goberg forteller at systemet er enkelt å bruke overfor kundenes systemer. Han utdyper: – Vi slipper å gjøre omfattende tilpasninger til ulike datasystemer.

Dermed er det enkelt for begge parter å benytte systemet og trekke fordelene ut av det.

Det er kundene som driver oss og stiller krav til oss hele tiden. Vi må være på høyden for å holde på dem, og det betyr blant annet at vi må kunne spore gods og transporter raskt og enkelt og fortelle om eventuelle avvik.

Med kjøring og leveranser over hele landet blir det en komplisert oppgave uten et godt datasystem.
  
Kolli AS har rundt 100 biler i drift, alt fra varebiler til store vogntog. Goberg forteller at man eier de fleste av bilene.

Bare et fåtall er innleide sjåfører med egen bil. Virksomheten har rundt 120 ansatte, slik at man i dag har en sterk administrasjon i tillegg til sjåførene.   
  
Hoveddelen av virksomheten foregår i det sentrale Østlandsområdet, men Kolli har også kjøring til andre landsdeler.

Firmaet har sin terminal tett til E134 litt utenfor Hokksund mellom Drammen og Kongsberg.


God beliggenhet

– Det er en god beliggenhet, sier Goberg. Veien til Drammen havn er kort, og uansett hvor godset skal kjøres, har vi en sentral plass med korte avstander.

Svendsen Transport, der jeg kommer fra, hadde tidligere sin plassering på Geilo, med området rundt og Numedal som sitt distrikt.

De andre var enten basert i Drammen eller Kongsberg.
  
Ettersom vi har tatt investeringen i datasystem og har etablert oss med terminal og et mindre lagerhotell, kan Kolli AS nå konsentrere seg om å konsolidere driften og nå sitt budsjetterte mål for året.

Budsjettet ligger på 110 millioner kroner for inneværende år. I følge Goberg ligger man brukbart an til å nå dette målet.
  
– Med god styring både i trafikken vår og i regnskapet skulle vi ha muligheter, også i et trangt og hardt marked, sier han.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no