Meny
29.09.2010

Satser offensivt på fiskefartøy

– Wärtsilä deltar aktivt i utviklingen av morgendagens fiskeflåte gjennom våre leveranser av design og fremdriftsutstyr.
Dåpen av den nord-irske tråleren ”Voyager” i Skagen markerte avslutningen på et viktig prosjekt for oss, men vi har mer på beddingen.

Det sier markedsdirektør Egil Sandvik i Wärtsilä Ship Design (tidligere Vik-Sandvik) og salgssjef Johannes Martinsen i Wärtsilä Ship Power Norway.

De ser begge fiskerisektoren som et viktig marked for henholdsvis design og fremdriftssystemer til større fartøy.

75,4 meter lange ”Voyager” seilte lødrag 7. august ut fra Karstensens Skipsværft i Skagen til Kilkeel i Nord-Irland.

Eierne av fiskebåtrederiet Arnold og Robert McCullough fikk i 1999 levert sin første ”Voyager” fra Flekkefjord verft, også da med design og utstyr fra Sunnhordlands-bedriftene.


Økonomisk drift

– Det er morsomt når rederne kommer tilbake og ber om nye leveranser. Det er det beste beviset vi kan få på Wärtsiläs konkurransekraft når kundene gjør sine vurderinger av pris og kvalitet, fremholder Sandvik og Martinsen.
  
Hovedmotoren på det nye skipet er en Wärtsilä 16V32 med effekt på 8000 kW.

Skipet er også utstyrt med totrinns gir fra Wärtsilä, som gir mulighet for økonomisk drift av skipet i alle driftskondisjoner.

Propell og dyse (HR-dyse) er også levert av Wärtsilä. Erfaringen fra en rekke installasjoner er at HR-dysen sammen med tilpassede propellvinger øker slepekraft i ”thrust” i frifart med 5 til 10 prosent.

Dette tas ut i redusert drivstofforbruk og gir dermed en miljøgavinst.
  
Fiskerinasjonene i EU er for Wärtsilä minst like viktig som det norske markedet både når det gjelder design og utstyrspakker for fremdrift.

I februar i år ble den 81,6 meter lange tråleren ”Tródur i Gøtu” levert fra Karstensens Skipsværft i Skagen til det færøyske rederiet P/F Hvamm.

Fartøyet var designet av Wärtsilä. ”Tróndur i Gøtu” deltar i fangst av pelagisk fisk.


Kombinert fiske og offshore
Også rederiet Sævik & Ervik i Fosnavåg får sitt nye skip ”Christina E” bygd ved samme verft i Skagen.

Her har Wärtsilä Ship Design tegnet et spesialskip; en hybrid som både skal kunne benyttes til fiske og til offshoreoperasjoner.

Som fiskefartøy blir dette banebrytende, med sylinderformede lastetanker, som også konstrueres som trykktanker.

Dette gjør at fisken suges ut av trålen med vakuum og losses ved å sette trykk på tankene.

I maskineriet skal hjelpemotorene bare benyttes når det er behov for stor fart og fartøyet ikke driver fiske, men for eksempel er på ROV-oppdrag for offshorekunder.
  
– I vår design er det også lagt til rette for spesielle lugarbekvemmeligheter med tanke på forskere på spesialoppdrag, forteller Egil Sandvik.

Skipet utstyres med senkekjøl med elektronisk utstyr for havforskning.


Positiv markedsutvikling

– I Wärtsilä tror vi på høyere takt i fornyelsen av fiskeflåten nasjonalt og internasjonalt i årene som kommer, blant annet på bakgrunn av større risikovilje blant finansinstitusjonene og samling av fiskekvoter i større enheter.

Denne utviklingen vil ta tid og variere fra land til land. Vi tror også at LNG-drift av fiskebåter kommer til å bli mest vanlig, både som følge av strengere utslippskrav og av hensyn til økonomi.

I Wärtsilä har vi den kompetansen og de ressursene som trengs for å gi fiskebåtrederiene innovative løsninger av høy kvalitet.

Vi satser på fiskerisektoren, fastslår Johannes Martinsen og Egil Sandvik.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no