Ny teknologi reduserer NOx-utslippet med opp til 90 prosent
SCR-teknologien blir benyttet i stadig flere applikasjoner rundt omkring i verden. Trailere, kraftstasjoner og industrielt utstyr er bare tre eksempler.
I miljømessig sensitive områder blir SCR-teknologien også benyttet om bord i båter. En del ferger i Østersjøområdet har brukt teknologien med hell i flere år allerede.
Det marine SCR-systemet kan installeres i alle dieselmotorene til Volvo Penta og gir reduksjon i NOx-utslippet med opp til 90 prosent.
Den marine SCR-teknologien
SCR-systemet fungerer ved å injisere urea i den varme eksosgassen slik at urea brytes ned til ammoniakk.
Ammoniakken ledes inn i en katalysator, der den reagerer med nitrogenoksidet (NOx) i eksosen og reduserer den til ren nitrogen.
Lanseringen av det marine SCR-produktet er et direkte resultat av STT Emtecs kunnskap om teknologier som reduserer NOx i bilbransjen.
Teknologien har blitt skreddersydd for å møte de spesielle behovene til marine fartøyer.
Volvo Penta har nå bidratt til å gjøre teknologien tilgjengelig for høyhastighets dieselfartøyer.
Nøye testet
SCR-systemet består av en ureatank, en ureapumpe med en injeksjonsmodul og en katalysator (se illustrasjonen).
Systemet har vært gjenstand for omfattende testing på passasjerfergen ”Sandhamn” i Sverige.
Denne fergen opererer langs kysten utenfor Stockholm, et av Sveriges mest naturskjønne, men samtidig mest befolkede og sensitive kystområder.