Meny
25.05.2010

Ny teknologi reduserer NOx-utslippet med opp til 90 prosent

Sammen med selskapet STT Emtec introduserer Volvo Penta en effektiv løsning for å redusere NOx-utslippet fra marine høyhastighets dieselfartøyerr.
Systemet benytter såkalt Selective Catalytic Reduction (SCR)-teknologi som er beregnet på passasjerferger som trafikkerer byhavner og elver, offentlige fartøyer, arbeidsfartøyer, slepebåter i havner og på andre innretninger der utslippskravene er strenge.

SCR-teknologien blir benyttet i stadig flere applikasjoner rundt omkring i verden. Trailere, kraftstasjoner og industrielt utstyr er bare tre eksempler.

I miljømessig sensitive områder blir SCR-teknologien også benyttet om bord i båter. En del ferger i Østersjøområdet har brukt teknologien med hell i flere år allerede.
  
Det marine SCR-systemet kan installeres i alle dieselmotorene til Volvo Penta og gir reduksjon i NOx-utslippet med opp til 90 prosent. 


Den marine SCR-teknologien

SCR-systemet fungerer ved å injisere urea i den varme eksosgassen slik at urea brytes ned til ammoniakk.

Ammoniakken ledes inn i en katalysator, der den reagerer med nitrogenoksidet (NOx) i eksosen og reduserer den til ren nitrogen.
  
Lanseringen av det marine SCR-produktet er et direkte resultat av STT Emtecs kunnskap om teknologier som reduserer NOx i bilbransjen.

Teknologien har blitt skreddersydd for å møte de spesielle behovene til marine fartøyer.

Volvo Penta har nå bidratt til å gjøre teknologien tilgjengelig for høyhastighets dieselfartøyer.


Nøye testet
SCR-systemet består av en ureatank, en ureapumpe med en injeksjonsmodul og en katalysator (se illustrasjonen).

Systemet har vært gjenstand for omfattende testing på passasjerfergen ”Sandhamn” i Sverige.

Denne fergen opererer langs kysten utenfor Stockholm, et av Sveriges mest naturskjønne, men samtidig mest befolkede og sensitive kystområder.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no