Meny
30.04.2010

C/S Nexans Skagerrak klar til å sjøsettes

Nexans har økt kapasiteten til et av verdens mest avanserte kabelleggingsskip, C/S Nexans Skagerrak, etter en vellykket ombygging og oppgradering.
Skipet vil om kort tid bli sjøsatt fra verftet Cammell Laird Shiprepairers and Shipbuilders Ltd. i Birkenhead i England.

Her har ombyggings- og oppgraderingsprosjektet, som har en verdi på 8 millioner euro, blitt utført på rekordraske to måneder.

Som et resultat av ombyggingen og oppgraderingen har C/S Nexans Skagerrak nå kapasitet til å legge kraftkabler og umbilicals i enda større skala og dermed oppfylle de skiftende behovene i for eksempel undersjøiske olje- og gassprosjekter.

Skipet har også fått forlenget levetiden og blitt mer uavhengig til sjøs.
  
Den viktigste delen av prosjektet har bestått i å sette inn en 12,5 meter lang prefabrikkert skrogseksjon, slik at skipets totale lengde nå er 112,25 meter.

Det er også installert en ekstra boligmodul, og det totale antallet enkeltlugarer om bord er økt til 60.

Dessuten er det installert et nytt arbeidsdekk med kabelhåndteringsutstyr, noe som har utvidet lagringskapasiteten på dekk til rundt 2000 m2 (fra 900 m2). Oppgraderingen har økt skipets dødvekt fra 7886 tonn til 9373 tonn.
  
– Å eie og drive vårt eget kabelskip utgjør en viktig del av Nexans’ strategi om å levere omfattende tjenester til undersjøiske prosjekter – fra design, utvikling og produksjon til installering, sier Krister Granlie, Managing Director for Nexans' Umbilicals & Submarine High Voltage Business Group.

– Den omfattende oppgraderingen og ombyggingen av C/S Nexans Skagerrak viser hvor viktig dette markedet er for oss.

Og sikrer dessuten at vi er godt forberedt på utviklingen fremover i retning av stadig lengre kabler og større installasjonsprosjekter.  


Topp moderne kabelskip

C/S Nexans Skagerrak var det første skipet som ble spesialbygd for transport og installering av høyspente sjøkabler og umbilicals.

Så langt finnes det bare to slike skip i hele verden. Skipet er utstyrt med en dreieskive med kapasitet på 7000 tonn og en diameter på 29 meter, et databasert styringssystem for kabellegging og et topp moderne system for dynamisk posisjonering.

Det kan også være base for Capjet ROV, Nexans' egen undervannsgravemaskin til nedgraving av kabler.
  
Skipet kan utstyres med ekstra kabelhåndteringsutstyr for å gjennomføre operasjoner som kabelreparasjon, inkludert kutting under vann og søk etter ødelagte kabelavsnitt, simultan legging av to kabler med kontrollert separering, og såkalt piggyback.


Gjennomførte og fremtidige prosjekter

Nexans hadde hatt en langsiktig leieavtale for C/S Nexans i mange år da selskapet kjøpte skipet i 2006.

Det har vært brukt i en rekke ulike sjøkabelprosjekter, for eksempel begge raftlinjene mellom Spania og Marokko (1997 og 2005), Gemini-prosjektet i Mexicogolfen (1999), Abu Safah-prosjektet i Saudi-Arabia (2004) og NorNed-kabelen (2008) mellom Norge og Nederland, som med sine 580 km er verdens lengste høyspente sjøkabel.
  
Første prosjekt for C/S Nexans Skagerrak etter at det har forlatt Birkenhead, vil bli BP sitt PFS-prosjekt (Power from Shore) på Valhall-feltet i Nordsjøen.

Her skal det legges 292 km med HVDC-kabler (High Voltage Direct Current), som skal forsyne Valhall-plattformen med kraft som er generert på land i Norge.

I tillegg skal det legges en separat fiberoptisk kabel, såkalt piggyback.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no